G. Tekeli
Ontwerp van een lage container carrier
Ontwerpopdracht,
Rapport 98.3.TT.5094, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Om de sterke toename van het containertransport over de binnenwateren in goede
banen te leiden, is de behoefte ontstaan om een Binnenvaart Service Center
(BSC) te ontwikkelen dat gericht is op de grootschalige container overslag.
Onlangs is er een concept ontwikkeld voor een dergelijke terminal. Het interne
transport binnen deze terminal kan worden verzorgd door een lage straddle
carrier. Deze carrier heeft de stapel-functie van de bestaande straddle carriers
niet. Gedacht wordt aan een lage straddle carrier met een geringe hefhoogte.
De geringe hefhoogte maakt het mogelijk om de hefinrichting van de container
carrier uit te rusten met hydraulische hefcilinders in plaats van de gangbare
aandrijving met kabels. De vier hefcilinders zijn bevestigd tussen de
portaalpoten en het headblock. De gelijkloop van de cilinders kan geregeld
worden via een mechanische terugkoppeling. Het headblock is met behulp van
geleidingswielen afgesteund op de portaalconstructie. De belastingoverdracht
tussen last en portaalconstructie verloopt via deze geleidingswielen. Een
positioneerinrichting zorgt ervoor dat de spreader snel gepositioneerd kan
worden boven de container.
Veel onderdelen (zoals het onderstel) en hoofdafinetingen (portaalafstand in
langsrichting) zijn overgenomen van de bestaande carrier. Het is echter aan te
raden deze onderdelen en afmetingen te optimaliseren voor de nieuwe carrier.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2007.12.31;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.