D.W. Visser
Cassettes per binnenvaartschip. Een haalbaarheidsstudie naar het
vervoer van cassettes per roll-on roll-off binnenvaartschip en de
ontwikkeling van een ondersteunend programma ten behoeve van de
ladingselectie en routeplanning.
Doctoraalopdracht,
Rapport 98.3.LT.5113, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Voor het vervoer van papierrollen en blokken pulp over zee wordt veel
gebruik gemaakt van de cassette, een stalen platform op poten. Momenteel
wordt deze cassette nog niet ingezet ten behoeve van het
achterlandtransport.
Het onderzoeken van de haalbaarheid van het vervoer van cassettes per
binnenvaartschip is de eerste doelstelling van dit afstudeerproject. Als
praktijkvoorbeeld voor het cassettetransport wordt genomen de
vervoersbehoefte van de Zweedse papierfabrikant SCA (Svenska Cellulosa
Aktiebolaget), op het traject van Rotterdam naar Stockstadt, in Duitsland.
De tweede doelstelling is het ontwikkelen van een planningsprogramma,
waarmee de ladingselectie en routeplanning van een roll-on roll-off
binnenvaartschip wordt ondersteund.
Haalbaarheidsstudie
Cassettevervoer per roll-on roll-off binnenvaartschip is technisch en
economisch haalbaar. Het meest rendabele scheepsconcept is een
koppelverband, een motorschip gekoppeld met een duwbak. Voor de
opstartfase wordt uitgegaan van een motorschip, bij toenemend ladingvolume
aan te vullen tot een koppelverband.
De huidige cassettevolumes op het traject van Rotterdam naar Stockstadt
zijn nog niet hoog genoeg voor de exploitatie van een motorschip. Dit is op
te lossen door het meenemen van andere ladingsoorten.
Planningsmodel
Ter ondersteuning van de ladingkeuze wordt een planningsmodel ontwikkeld,
welke voor het te vervoeren cassettevolume en het aanvullende
ladingaanbod, de beste combinatie van lading geeft en tevens de te varen
route.
Het planningsmodel neemt het routinematige deel van het planningswerk
over, waardoor de gebruiker in korte tijd een groot aantal combinaties kan
uitproberen.
Met behulp van het planningsmodel wordt direct inzicht verkregen in de
vrije capaciteit op een gewenst traject, zodat snel inzicht kan worden
verkregen in de mogelijke toevoeging van een nieuwe lading.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 1999.01.24;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.