M. Verstuyf
Aflever- en transportservice bij Bloemenveiling Holland
Doctoraalopdracht,
Rapport 99.3.LT.5147, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Op Bloemenveiling Holland, veilcentrum Naaldwijk, staat in de drukke
tijden vaak een rij vrachtwagens te wachten, totdat ze terecht kunnen op
fase G + H om hun producten uit te laden. Deze wachtrij is ongewenst en
doelstelling voor de veiling is dat de gemiddelde wachttijd voor de
vrachtwagens minder dan 10 minuten is. Een oplossingsrichting is het
verkorten van de dockverblijftijd van een vrachtwagen. Dit kan door
verschillende activiteiten over te nemen van de chauffeur. Een chauffeur
gaat soms naar het kopersgebied om daar product op te halen of heen te
brengen. Het overnemen van deze stroom producten wordt de transportservice
genoemd. Vaak gaat een chauffeur lege verpakkings- en transportmiddelen
halen. Het overnemen van deze stroom producten wordt de afleverservice
genoemd.
Het beoogde resultaat van het project aflever- en transportservice is: het
opleveren van verschillende voorstellen voor een aflever- en
transportservice met een bijbehorende integrale analyse. Tevens zal
hierbij aangegeven worden wat het meest geschikte voorstel lijkt voor
Bloemenveiling Holland.
De transportservice kan, vanwege de relatief kleine stroom product,
opgenomen worden in de organisatie van de veiling zoals deze nu bestaat.
De activiteit kan worden ingepast in het proces van de afdeling BB-distributie.
Een pilotproject dient te worden uitgevoerd om de werkbaarheid te onderzoeken.
De afleverservice kan op verschillende manieren uitgevoerd worden.
- De service wordt uitgevoerd op alle docks. Deze docks worden
zowel door vervoerders gebruikt, die in de afleverservice participeren,
als door vervoerders, die niet participeren.
- De service wordt uitgevoerd op een aantal docks. De docks waarop
afleverservice plaatsvindt, worden dan zowel door door vervoerders gebruikt,
die in de afleverservice participeren, als door vervoerders, die niet
participeren.
- De service wordt uitgevoerd op een aantal exclusieve docks. De docks
waarop afleverservice plaats vindt worden alleen door vervoerders gebruikt,
die in de service participeren.
- De service wordt gecombineerd met two-stop shopping. Een vervoerder krijgt
dan een dock toegewezen om uit te laden en een ander dock om retourvracht
in te laden. Op de alvoerdocks vindt afleverservice plaats.
Over de verschillende oplossingsmogelijkheden zijn, met behulp van een
simulatie, kwantitatieve gegevens verkregen. Samen met de kwalitatieve en
financiële gegevens is een integrale beoordeling voor de
oplossingsmogelijkheden vastgesteld. Bij deze integrale analyse zijn twee
grote knelpunten vastgesteld. De benodigde ruimte achter de docks is op
dit moment onvoldoende. Voor het invoeren van een afleverservice is het
noodzaak op de docks voor afleverservice extra ruimte te creëren. Alleen
voor two-stop shopping is geen extra ruimte achter de docks nodig. De
veiling kampt reeds met een ruimtegebrek en het zal dus moeilijk zijn in
de huidige situatie deze ruimte beschikbaar te maken. Het tweede knelpunt
is het overdrachtsrisico. Vanwege de hoge geldwaarde van de lege
verpakkings- en transportmiddelen is het belangrijk om het risico op
verlies en / of diefstal zo laag mogelijk te houden. Dit risico is in de
huidige oplossingsmogelijkheden niet uitgebreid genoeg onderzocht.
De conclusies, die naar aanleiding van het project 'aflever- en
transportservice' getrokken kunnen worden, zijn de volgende:
- Het invoeren van afleverservice heeft een positief effect op de
wachttijd voor de slagboom op fase G + H.
- Indien uitgegaan wordt van het huidige aantal beschikbare docks en er
geen maatregelen genomen worden voor het verkorten van de wachttijd dan
loopt de wachttijd op tot boven de 10 minuten bij meer dan 68 aanlandingen
per uur.
- Indien uitgegaan wordt van een participatiepercentage van 30 %, levert de
oplossingsmogelijkheid 'afleverservice uitgevoerd op 10 docks, waarop ook
niet-participanten mogen aandocken' integraal de beste resultaten.
- Indien het participatiepercentage stijgt worden de resultaten van two-stop
shopping steeds beter. Groot bijkomend voordeel is dat logistieke processen
binnen het aanvoergebied bij two-stop shopping veel overzichtelijker worden.
- Er kan niet overgegaan worden tot invoering van afleverservice, indien geen
oplossingen ontwikkeld worden voor het benodigde extra ruimtegebruik achter
de docks en het overdrachtsrisico.
- Door middel van transportservice is weinig winst te verwachten voor de
wachttijd voor de slagboom, omdat het verwachte participatiepercentage van
vervoerders op fase G + H laag is.
De volgende aanbevelingen worden gedaan:
- In de piek van 1999 dienen verschillende kwantitatieve gegevens gemeten
te worden, zodat de benodigde gegevens beter en nauwkeuriger beschikbaar
komen.
- Voordat afleverservice ingevoerd kan worden dient nog beter gekeken te
worden naar:
- de beheersbaarheid / het beheersrisico van de oplossingsmogelijkheden.
- het ruimtegebruik van de verschillende oplossingsmogelijkheden.
- de ketenkosten van afleverservice in verhouding tot de ketenkosten van
het bijbouwen van nieuwe docks.
- Om meer inzicht te krijgen in de werkbaarheid, het benodigde personeel
en de benodigde middelen dient een pilot uitgevoerd te worden, zowel voor
afleverservice als voor transportservice. Ook het verwacht
participatiepercentage kan dan beter ingeschat worden.
- In de piek van 1999 dient gezorgd te worden, dat de voor aanvoerverwerking
aangewezen docks ook daadwerkelijk voor aanvoerverwerking beschikbaar zijn.
- Het meten van verschillende gegevens dient op regelmatige basis te
gebeuren, zodat ontwikkelingen onderkend kunnen worden en projecten
gebaseerd kunnen worden op actuele gegevens.
- Er dient een toekomstvisie bepaald te worden voor het aanvoerbeleid van
Bloemenveiling Holland. Dit voorkomt dat er teveel tijd besteed wordt aan
het ontwikkelen van nicuwe plannen zonder dat duidelijk is of het gewenste
plannen zijn.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 1999.04.10;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.