O.J. Gietelink
De robottrailer: hoe en waarom?
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 99.3.TT.5158A, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
In de nabije toekomst zal het transport van containers tussen terminals en
distributiecentra onderling sterk toenemen. Een mogelijk concept om dit
zogenaamde Inter Terminal Transport te verbeteren, is de robottrailer. Dit
voertuig zou de functies van het huidige Automatisch Gestuurde Voertuig en
van het Multi Trailer Systeem in zich moeten verenigen. Deze combinatie van
functies heeft aanzienlijke logistieke, economische en milieutechnische
voordelen. Vooral voor de middellange afstand kan de robottrailer daarom
rendabel worden ingezet voor het Inter Terminal Transport. Om concurrerend te
zijn met andere transportmodaliteiten, moeten de aanschaf- en onderhoudskosten
van de robottrailer wel zo veel mogelijk gedrukt worden. Deze kosten worden
voornamelijk bepaald door de aandrijving.
In dit rapport wordt daarom een inventarisatie gemaakt van geschikte motoren
en transmissies voor de aandrijvingen van de robottrailer. Br wordt vooral
aandacht besteed aan de mechatronische aspecten hiervan, zoals de regeling
van de aandrijving. Verder worden de mogelijkheden van vermogenssplitsing en
regeneratief remmen besproken. Na deze inventarisatie worden een aantal
aandrijfconcepten vergeleken en beoordeeld aan de hand van het programma van
eisen. Vooral de Infinetely Variable Transmission van fabrikant Torotrak
blijkt zeer geschikt te zijn.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2007.01.03;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.