C.A. Welsing
Supply Chain Mangement bij DiverseyLever en tussenhandel. Onderzoek naar twee
logistieke innovaties bij DiverseyLever en de tussenhandel.
Stageopdracht,
Rapport 99.3.LT.5189, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
DiverseyLever heeft twee logistieke innovaties onderzocht om de kosten en
het customer service niveau van de supply chain respectievelijk te verlagen
en te verbeteren. Deze innovaties hebben beide betrekking op de levering
aan de tussenhandel en zullen in samenwerkingsverband met de betrokken partners
moeten worden ingevoerd. Deze samenwerking wordt bemoeilijkt doordat
DiverseyLever zowel partner als concurrent is van de tussenhandel.
De eerste innovatie is om naast de normale leveringen t.b.v. de voorraad van
de tussenhandel ook Just-in-Time te leveren. Voorwaarde hierbij is dat de
tussenhandel het volledige assortiment van DiverseyLever opneemt. Een
JiT-levering wordt eenmaal daags geplaatst en nog dezelfde dag afgeleverd
bij de tussenhandel, zodat JiT-artikelen tegelijk met de voorraadartikelen
kunnen worden verstuurd naar de eindgebruiker. Door deze manier
van leveren worden er minder (kleine) orders geplaatst bij DiverseyLever
omdat het aantal directe bestellingen van indirecte klanten sterk wordt
gereduceerd. Hierdoor worden de interne- en transportkosten fors
verlaagd. De kortingskosten nemen echter toe vanwege de omzetverschuiving
naar de tussenhandel. De tussenhandel heeft gemiddeld een veel hoger
kortingspercentage dan de indirecte klanten.
De integratievorm die bij het invoeren van het JiT-concept hoort is
besturingsintegratie. Besturingsintegratie bij een onderneming als DiverseyLever
en een tussenhandel kan erg lastig zijn. Het feit dat de onderneming zowel
direct als indirect levert zorgt ervoor dat de tussenhandel zowel partner
als concurrent is. Dit brengt beperkingen met zich mee voor de
samenwerkingsintensiteit vanwege voortdurende afwegingen van de onderneming
over samenwerken of afstandhouden.
De tweede innovatie is het direct aanleveren van de tussenhandel vanuit
de fabriek van DiverseyLever in Enschede. Dit moet een kostenbesparing
opleveren ten aanzien van de transportkosten en de interne kosten van
DiverseyLever. Dit concept kan worden gerealiseerd door het invoeren van
standaardorders voor de 'fast movers' in combinatie met aanvullende orders.
De standaardorders bevatten 90% van de gemiddelde vraag naar de 'fast
movers'. De aanvullende orders bevatten de 'slow movers' en de overige 10%
van de 'fast movers'. Het bestelproces dient te worden ondersteund d.m.v.
EDI (Electronic Data Interchage) of Internet.
De kosten en opbrengsten bij supply chain management zijn vaak moeilijk in
te schatten. Dit is in het bijzonder het geval wanneer er
omzetverschuivingen binnen de keten plaatsvinden. Een verschuiving zal pas
op de langere termijn splaatsvinden. Derhalve is een kosten- en
opbrengstenanalyse zeer speculatief.
Een onderneming als DiverseyLever moet naast integratie met tussenhandels
haar eigen bestelproces vereenvoudigen d.m.v. automatisering (EDI of
Internet). Hierdoor kan de eindgebruiker makkelijker artikelen bestellen,
zowel via de tussenhandel als direct. De eindgebruiker kan dan zelf
zijn logistieke proces kiezen, maar moet er ook zelf voor betalen. Op
deze manier kan de onderneming tegelijk samenwerken en concurreren met de
tussenhandel zodat de machtsverdeling in de keten zich niet zal
concentreren bij de tussenhandel.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 1999.08.29;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.