G.C. van der Vlist
Geautomatiseerd plannen van het rijdend personeel bij de Nederlandse
Spoorwegen.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 99.3.LT.5217, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Dit verslag behandelt de modelvorming voor de geautomatiseerde planning
van het rijdend personeel bij NS Reizigers. De planning van het rijdend
personeel wordt aangeduid met de term crew scheduling. Dit is de laatste
fase in de totale resource scheduling.
Het eerste onderdeel in de resource scheduling is het maken van de
dienstregeling. Gegeven de dienstregeling en het verwachte aantal reizigers
wordt vervolgens gekeken met welke materieelomloop het beste aan de
capaciteitsvraag kan worden voldaan. Het laatste onderdeel is de planning
van het rijdend personeel.
Het probleem van het plannen van het rijdend personeel bestaat uit twee
fasen. In de eerste fase worden uit het werkpakket van taken diensten
geformeerd. Vervolgens worden deze diensten in de tweede fase in roosters
gegoten. Het eerste probleem wordt in de literatuur aangeduid als het crew
pairing problem. Het maken van roosters wordt crew rostering genoemd.
Het oplossen van het crew pairing probleem gebeurt in twee onderdelen.
Eén gedeelte waarin de diensten worden genereerd en
één gedeelte waarin uit de verzameling gegenereerde diensten
een optimale combinatie wordt gekozen waarbij alle taken uit het
werkpakket uitgevoerd zijn. In het oplossingsgedeelte wordt het probleem
gemodelleerd als een set covering probleem wat met behulp van krachtige
heuristieken opgelost kan worden.
Voor het geautomatiseerd plannen van het rijdend personeel bij een
spoorwegbedrijf is echter niet alleen een krachtig
algoritme nodig dat het set covering probleem snel kan oplossen,
maar liggen de eisen vooral binnen het werkgebied van de
dienstengenerator. De dienstengenerator zorgt er namelijk voor dat de
structuur van de oplossing ook daadwerkelijk de vorm aanneemt die gewenst
is.
Aan de hand van een case is een beeld geschetst waarin enkele cruciale
vraagstellingen zijn gedefiniëerd. Voor een oplossing die werkelijk
uitgevoerd kan worden dient de dienstengenerator op deze vragen een
antwoord te kunnen geven.
Bij NS Reizigers gebeurt de planning van het rijdend personeel voornamelijk
handmatig. Wel wordt er gebruik gemaakt van de planningsondersteunende
systemen VPT en CREWS. Voor een testperiode is het geautomatiseerde
planningspakket TURNI gehuurd.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 1999.09.29;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.