C.K. Lam
Aandrijving voor een Walking Beam Conveyor.
Ontwerpopdracht,
Rapport 99.3.TT.5274, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Door de voortgaande groei van het containerverkeer komen er steeds groter
containerschepen in de vaart. Het behandelen van deze grote eenheden heeft
tot gevolg dat er op de terminals grote piekstromen ontstaan waarvoor
equipment voor overslag en transport moet worden aangepast of vernieuwd.
Binnen deze ontwikkeling biedt de walking beam conveyor een mogelijke
bijdrage voor horizontaal transport van containers over een middellange
afstand.
Het doel van dit rapport is een keuze maken uit verschillende mogelijke
aandrijfsystemen voor deze walking beam conveyor en vervolgens dit concept
uit te werken tot een functioneel ontwerp.
De conveyor bestaat uit 100 carriers, die allemaal star met elkaar
verbonden zijn. De totale lengte van de conveyor is 500 m. Op de conveyor
kunnen maximaal 35 containers, die elk maximaal circa 30 ton wegen,
vervoerd worden. De containers worden getransporteerd volgens een
cyclusproces, waarbij de containers zowel in horizontale als in vertikale
richting verplaatst kunnen worden.
Voor de aandrijving van de conveyor zijn er verschillende methoden mogelijk.
In dit rapport wordt gekozen voor een aandrijving m.b.v. hydraulische
cilinders. De belangrijkste reden voor deze methode is dat bij deze vorm van
aandrijving geen slip optreedt. Omdat één cilinder voldoende
horizontale krachten levert, wordt er één cilinder in het
systeem geplaatst. Deze bevindt zich in het midden van de conveyor onder de
carriers vanwege de betere krachtverdeling, gunstige ruimtebenutting en
uitwisselbaarheid van de carriers. De cilinder heeft een slag van 7,25 m en
levert een capaciteit van 100 containers per uur.
De conveyor is zodanig ontworpen dat deze 20 jaar operationeel blijft,
waarbij het aantal gebruiksuren per dag 16 is. Omdat niet alle carriers zwaar
uitgevoerd hoeven te worden, zijn er drie typen carriers ontworpen. De
carrier waaraan de hydraulische cilinder is bevestigd heeft de grootste massa.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2008.05.02;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.