D.J. Lange
Beheermethoden voor pallets in poolsystemen.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2000.LT.5296, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Pallets zijn er in vele soorten en maten. De keuze van de soort pallet
hangt af van het doel waarvoor hij gebruikt wordt. De omstandigheden
waaronder deze pallet gebruikt wordt zijn ook van belang.
Het gebruik van meermalig bruikbare pallets neemt nog steeds toe. Oorzaken
hiervan zijn de druk van overheid op het verminderen van gebruik van
verpakkingen en vanuit de bedrijven zelf het terugdringen van
transportkilometers. Het gebruik van de meermalig bruikbare pallets heeft
geleid tot het ontstaan van palletpools.
Bij een palletpool stelt een organisatie zich ten dienste van
palletgebruikers, beheert het verkeer tussen de gebruikers en zorgt ervoor
dat de inname van slechte of overbodige pallets en afgifte van nieuwe of
gerepareerde pallets tijdig en op de juiste wijze plaatsvindt.
Poolsystemen kennen verschillende manieren van beheer. Zo zijn er een
vol-voor-leeg regeling, een statiegeldregeling, een rekening-courant regeling,
het automatisch terugzenden van pallets en het omstapelen van aangevoerde lading.
Deze systemen kunnen ook in combinatie met elkaar worden gebruikt. Voor het goed
functioneren van een palletpool is het van belang dat bij de gebruikers een goed
palletbewustzijn wordt gecreëerd. De chauffeurs spelen hierin een
belangrijke rol.
De unieke pallet is in opmars. De voordelen hiervan zijn een vermindering van
administratieve handelingen en het verbeterde zicht op naar wie hoeveel pallets
gestuurd zijn. Ook zal het klantgedrag vast te leggen zijn. Hiermee is het
mogelijk te anticiperen op distributies en de daaropvolgende retour van de
pallets.
Er zijn methoden uit de containerwereld die ook van toepassing zijn op de
palletproblematiek. De bijdrage van de unieke pallet heeft voornamelijk
betrekking op het klantgedrag dat hiermee bepaald kan worden. Met behulp
van dit klantgedrag zijn kansverdelingen te maken van het aantal dagen dat
voorbij gaat voordat een pallet terugkeert.
De transportwereld heeft vaak te maken met een seizoenspatroon in de vraag
naar transport. Zo'n patroon wordt vaak bepaald door menselijk ingrijpen
zoals vakanties en dergelijke factoren. De voorspelling van de vraag naar
lege pallets is in feite een afgeleide van de van de transporteijfers van
het beladen transport. Deze cijfers kunnen voorspeld worden met methoden
die een seizoenspatroon toelaten. Dit zijn bijvoorbeeld een
vereffeningsmethode en een decompositiemethode. Een moeilijkheid hierbij
is de grootte van de seizoenscyclus. Als de eenheid in weken is treden er
verschillen op in aantal weken per jaar. Dit moet handmatig worden
gecorrigeerd.
Bij het gebruik van verscheidene voorraadpunten is de methode die
containerwereld heeft gegenereerd zo aan te passen dat deze ook voor de
pallets toepasbaar is. Deze methode stemt echter niet voorraden onderling
af. Hiervoor kan het klassieke transportprobleem worden gebruikt.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2000.03.18;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.