A.C. van Herwaarden
Containeroverslagbrug in ADAMS.
Computeropdracht,
Rapport 2000.TT.5315, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Om inzicht te verkrijgen in het dynamisch gedrag van kranen worden vaak
computersimulaties gebruikt. Dit verslag beschrijft de resultaten van een
onderzoek naar het trillingsgedrag van een containerkraan loodrecht op de
kade, middels een simulatie in het multi-body pakket, "Adams".
Trillingen van een kraan kunnen, indien ze te grote vormen aannemen, het
bedrijf van de kraan hinderen. De trilling kan immers het nauwkeurig
positioneren van de last bemoeilijken. Om tot geschikte simulaties te komen
is eerst een vereenvoudigd model gemaakt van een standaard containerkraan.
Dit model is vervolgens vertaald naar het gebruikte programma, Adams. Door
middel van parametervariatie in het model is het mogelijk gemaakt om
verschillende eigenschappen van de kraan te wijzigen. De resultaten zijn
verkregen door de kat van de kraan verschillende snelheidspatronen te laten
doorlopen en daarbij de trillingen van de kraan te onderzoeken. Er is
gebleken dat bij bepaalde combinaties van karakteristieke trillingstijden,
ongewenste opslingereffecten kunnen ontstaan.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2007.01.01;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.