A.C. van Herwaarden
Steel handling at N.V. Haven van Vlissingen - a new concept.
Doctoraalopdracht,
Rapport 2000.TT.5333, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
N.V. Haven van Vlissingen (HVV) verwerkt jaarlijks meer dan 4 miljoen ton
aan goederen. Hiervan is de verwerking van staalprofielen die
worden geïmporteerd uit het Verenigd Koninkrijk en Ierland een
belangrijk deel. HVV slaat de profielen tijdelijk op en verzorgt de
verdere distributie door Europa, die grotendeels per trein en vrachtwagen
wordt gedaan. Het proces wat heden wordt gebruikt, werkt in principe wel,
maar de HVV denkt dat er aanzienlijke verbeteringen kunnen worden gedaan
wanneer het hele proces opnieuw wordt bekeken.
In hoofdstuk 2 wordt het huidige proces bestudeerd. HVV gebruikt
hoofdzakelijk vorkheftrucks om de profielen te verwerken. De belangrijkste
problemen met het huidige proces blijken te zijn: het inefficiënte
gebruik van opslagruimte, de lage productiviteit tijdens het lossen van
schepen en de hoge proceskosten als gevolge van veel benodigde mankracht.
In hoofdstuk 3 wordt een onderzoek gedaan naar de bestaande methodes en
werktuigen die beschikbaar zijn voor de verwerking van staalprofielen.
Belangrijke aandachtspunten daarbij zijn, het behandelen van de
staalprofielen, de identificatie en het geautomatiseerde transport van de
eenheden. Tevens zijn er een aantal bezoeken afgelegd naar staalhandelaren
en constructeurs van werktuigen voor staalprofielen. Geconcludeerd kon
worden dat er weinig middelen beschikbaar zijn om profielen in grote
hoeveelheden te verwerken. In het tweede deel van hoofdstuk 3 wordt een
studie gedaan naar de mogelijke scenario's en methodes voor een verbeterde
verwerking en opslag van de staal profielen. Er blijkt dat om nieuwe
verbeterde mogelijkheden te creëren er gebruik gemaakt dient te
worden van kranen en speciale opslagrekken.
Hoofdstuk 4 beschrijft het conceptueel ontwerp dat gemaakt is voor de
verwerking en opslag van de staalprofielen. Het concept maakt gebruik van
geautomatiseerd transport met behulp van rollenbanen, railkarren en
automatische opslagkranen. De belangrijkste ontwerpdetails worden getoond
evenals de belangrijkste berekeningen.
Vervolgens wordt in hoofdstuk 5 de totale schatting van de
investeringskosten gegeven. Daarnaast worden de proceskosten van het
concept vergeleken met die van het huidige proces. Geconcludeerd kan
worden dat het nieuwe concept goedkoper is, mits de investeringen in
minimaal 10 jaar worden afgeschreven en de jaarlijkse omzet van
staalprofielen minstens 500.000 ton bedraagt.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2006.02.11;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.