J.J. Havers
Ontwerp lift met hoge capaciteit voor een containerkraan.
Ontwerpopdracht,
Rapport 2000.TT.5335, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
De Carrier Crane is een nieuw kraanconcept voor het behandelen van brede
containerschepen. Om de capaciteit van deze kraan te verhogen wordt het
horizontale en verticale transport van elkaar gescheiden. Om verder te
optimalizeren wordt het horizontale transport vervolgens nog eens
uitgesplitst in waterzijdig en landzijdig transport. Een lift moet ervoor
zorgen dat dit op elkaar aansluit.
Het doel van de ontwerpopdracht is deze lift te ontwerpen. Om tot een goed
ontwerp te komen wordt de volgende werkwijze gehanteerd.
Als eerste worden de uitgangspunten en randvoorwaarden behandeld. Vervolgens
worden er enkele concepten bekeken waarvan er uiteidelijk één
wordt uitgewerkt tot een functioneel ontwerp. Uit dit functionele ontwerp wordt
een element in detail uitgewerkt.
Uit de bekeken concepten wordt het concept gekozen dat twee liften naast de
waterzijdige poten heeft. Dit concept is in staat alle noodzakelijke
functies te vervullen zonder de totale cyclustijd van de Carrier Crane
nadelig te beïnvloeden. Het ontwerp is met enige aanpassingen van de
kraan toe te voegen. Een groot voordeel is dat het overzetten van containers
in bovenste positie geleidelijk verloopt. Dit komt omdat er gebruik wordt
gemaakt van een schuifmechanisme dat aan het carrierplatform is gemonteerd.
De conclusie is dat:
- Het goed mogelijk is verticaal transport, in de vorm van een lift, toe
te voegen aan de Carrier Crane.
- De cyclustijden van de Carrier Crane niet nadelig beïnvloed worden
door toevoegen van de lift.
- Het overzetten van de containers in bovenste positie van de lift
geleidelijk verloopt. Hier zorgt het schuifmechanisme voor.
- De Carrier Crane de noodzakelijke functies ten alle tijden kan blijven
vervullen.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2006.05.04;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.