P.T.H. Regout
Vertrouwen in E-commerce.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2000.LT.5340, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Electronic commerce (E-commerce) is in de laatste jaren uitgegroeid tot
een van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van internet. Overal
ter wereld worden internetbedrijven gestart en neemt de handel via
internet jaarlijks met dubbele cijfers toe. Toch blijven vele mensen nog
terughoudend als het gaat om bestellen van producten via internet. Een
belangrijke reden voor deze terughoudendheid ligt in het feit dat er bij
de consument onvoldoende vertrouwen bestaat in de betaalsystemen, de (vaak
onbekende) aanbieder en de rechtsbescherming.
De bedoeling van dit verslag is het onderzoeken van een aantal fundamentele
onderdelen van de huidige situatie binnen E-commerce, om uiteindelijk te
kunnen concluderen of het wantrouwen in E-commerce wel of niet gegrond is.
Om een overzicht te krijgen van het begrip E-commerce zal de betekenis,
het belang en een aantal barrières van E-commerce worden
beschreven.
Daarnaast zullen de verschillende technieken van cryptografie
worden beschreven, om onder andere de beveiliging van betalen te kunnen
begrijpen. Cryptografie is de manier van coderen om berichten via het
internet veilig te kunnen verzenden zodat het bericht niet door derden
gelezen kan worden.
Voor het uitvoeren van betalingen via het internet zijn verschillende manieren
mogelijk. De betalingsmogelijkheden, de bijbehorende werkwijze, de manier van
beveiliging, en de voor- en nadelen zullen worden uiteengezet.
E-commerce brengt vele juridische belemmeringen met zich mee, zoals de
elektronische handtekening, auteursrecht of bescherming van persoonsgegevens.
Voor vele belemmeringen zijn inmiddels wetten geschreven, gewijzigd of in
behandeling. Daarnaast zijn verschillende instellingen bezig met uitgeven van
keurmerken om de consument te beschermen op internet.
Als belangrijkste conclusie kan vermeld worden dat er voldoende
mogelijkheden bestaan voor het beveiligd gebruik maken van E-commerce.
Echter, het gebrek aan de juiste informatie leidt vandaag de dag nog
altijd tot het wantrouwen van de consument.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2000.08.17;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.