J.A.C. Hekman
Ontwikkelingen in Short Sea Shipping.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2000.LT.5366, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
In de toekomst zal het goederenvervoer alleen maar groeien. De gevolgen
hiervan zijn langere reistijd door filevorming, en een grotere
milieubelasting. De transportsector ondergaat thans aanzienlijke
veranderingen, niet enkel vanuit technisch oogpunt, maar eveneens vanuit
een mananagement- en reguleringsperspectief. Eén van de
hoofddoelstellingen van de Europese Unie is om een gedeelte van het
goederenvervoer over te hevelen van de weg naar de zee door het
marktaandeel van milieuvriendelijke transportmodi in het Europees
transport te vergroten. Maritiem transport, zowel deepsea als shortsea,
kan hiertoe bijdragen, maar alleen als het zijn concurrentievermogen
verhoogt ten opzichte van andere transportmodi en als het zijn
integratiepotentieel in intermodale logistieke ketens verbetert.
Op dit moment kent de kustvaart dus nog een aantal knelpunten die een
modal shift naar deze sector beperken. De (Europese) kustvaart is sterk
gefragmenteerd en er is onvoldoende aansluiting op de andere modaliteiten.
De groei van goederenvervoer via Short Sea Shipping wordt onder andere
belemmerd door organisatorische redenen, zoals het gebrek aan onderlinge
afspraken tussen havens.
Bij de verschuiving van vervoer over land naar vervoer over het water
is de kustvaart zeer zeker gebaat, aangezien zij:
- wat energieverbruik (ton/km) betreft, de voordeligste vervoerwijze is;
- wat investeringen in vervoercapaciteit betreft, de meest rendabele wijze
van vervoer is;
- voor verbindingen met de perifere regio's van Europa, met name in het
Noorden en het Zuiden, maar ook met gebieden als Ierland, de
gebieden rond de Zwarte Zee en de Oostzee, de meest geschikte vervoerwijze
is;
- de meest milieuvriendelijke vervoerwijze is. Volgens de statistieken
is slechts 14 % van de zeewatervervuiling te wijten aan vervoer over het
water (de overige vervuiling heeft andere oorzaken;
- voor de samenleving vrijwel geen negatieve gevolgen (verkeerscongestie,
lawaai) heeft.
Het blijkt dat met name de volgende zaken aandacht verdienen bij het oplossen
van de knelpunten:
- verbetering van infrastructuur en rentabiliteit in en rond de havens
(achterlandverbindingen, mogelijkheid tot gebruik van speciaal ontworpen
schepen voor snel laden/lossen, aanpassen kaden);
- vereenvoudiging van administratieve procedures (EDI, e-commerce,
regelgeving);
- billijke concurrentie tussen vervoer over land en vervoer over het
water;
- bevordering van kustvaart en vervoer over zee en de binnenwateren;
- invoering van geavanceerde technologieën (EDI, e-commerce, GPS,
snelle schepen).
Het blijkt dat met name op het gebied van scheepsontwikkeling en EDI/e-commerce
grote progressie wordt geboekt. Zo wordt op diverse internetsites lading
gevraagd en aangeboden. De Europese Unie realiseert zich dat shortsea shipping
een goedkoop en milieuvriendelijk alternatief is voor andere vormen van vervoer.
Er wordt dan ook gewerkt aan regelgeving die shortsea shipping moet bevorderen.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2000.07.24;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.