R.H. van 't Wout
Consequenties van e-commerce voor de fysieke distributie.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2000.LT.5373, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
De consumentengoederen worden uitgesplitst in verbruiks- en
gebruiksgoederen. Dit zijn respectievelijk levensmiddelen, shopping
goederen (boeken, CD's etc.) en duurzame goederen (meubels etc.) De
huidige methoden voor het verzamelen van goederen zijn gebaseerd op het
aanleveren van goederen naar distributiecentrum (DC), handmatig en/of
automatisch inslaan en uitslaan (na orderpicken) aan de hand van
bestellijsten.
De toepassing van het orderverzamelen volgens 'man to goods' methode vindt
plaats bij het bredegangenpalletgebied met reachtrucks en
orderverzameltrucks. De producten zijn langzaamlopers en middenlopers. Ook
snellopers kunnen met deze methode worden verzameld als de orders in grote
volumes zijn. Zodoende is deze methode geschikt voor alle soorten
consumentengoederen.
De toepassing orderpicken volgens 'goods to man' vindt plaats in het
automatisch pallet- en boxengebied met stellingbedieningsapparaten (SBA)
en het racks met pick-to-belt-systeem. Hier worden kleine orders van
kleine producten verwerkt via automatische transporteurs en carrousels.
Er zijn 3 scenario's geanalyseerd voor de distributie van verbruiks- en
gebruiksgoederen die via e-commerce zijn besteld:
- Scenario 1 met 100 bestellingen/km2 toont aan dat minder dan 5 busjes per
dag extra per km2 stad geen grote invloed heeft op toename van congestie
in de stad en grote verandering in orderverzamellocaties.
- Scenario 2 1000 bestellingen/km2 heeft grotere gevolgen. Een minimale
aflevertijd van 4 uur is voldoende om met een aanvaardbaar aantal van 8
busjes door het stedelijke gebied te distribueren.
- Scenario 3: 5000 bestellingen/km2 heeft zeer grote gevolgen. Er wordt
bij en aflevertijd van 4 uur gebruik gemaakt van 30 of meer busjes. Dit is
onmogelijk en de stad zal dichtslibben. Een combinatie van goederenvervoer
is hier de enige oplossing.
Voor scenario 1 en 2 is het toepassen van 'man to goods' in het DC
voldoende voor de komende jaren. Zijn de bestellingen groter en klein in
omvang van artikelen, scenario 3, dan zal het principe van 'goods to man'
moeten worden toegepast.
Bij een groot volume orders met snelle doorstroming van goederen is de
optie van een geautomatiseerd DC met bandtransporteurs en carrousels de
beste mogelijkheid. Hier zullen de 'goods to man' komen en wordt met
behulp van barcode scanning en optisch scannen de informatie-beheersing
geoptimaliseerd.
Het is na scenario-analyse van de verschillende markten en soorten
goederen van Wehkamp en Albert Heijn nog lang niet duidelijk welke
goederen en soorten opslag- en verzamelmethoden op lange termijn voor hen
geschikt zullen zijn voor e-commerce activiteiten. Tot nu toe zijn
verschillende bedrijven in verschillende segmenten aan het experimenteren
en wordt getracht om parameters vast te stellen voor omslagpunten van
verlies naar winstscenario's met e-commerce activiteiten. Voor zover is
aleen te bepalen dat snellopende goederen en goederen met een hoge
waardedichtheid ten opzichte van verpakkingsdichtheid, zoals CD's en
boeken, vanuit het automatische verzamelproces een kans maken om te slagen
voor e-commerce activiteiten.
Er zal meer en uitgebreider onderzoek en modelvorming moeten worden
verricht naar de verschillende orderverzamelmethoden en afleverscenario's.
De waarde- en verpakkingsdichtheid van goederen zullen hierbij een
belangrijke rol spelen als invoer voor het op te zetten logistieke model.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2001.03.01;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.