Technische Universiteit Delft
Faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen
Transporttechnologie



C. Frumau Spreaders: een overzicht van de verschillende concepten.
Literatuuropdracht/scriptie, Rapport 2000.TT.5377, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.


De spreader vormt een belangrijk onderdeel in de keten van het containertransport. De verschillende typen spreaders zijn onder te verdelen naar het soort werktuig waarvoor de spreader wordt gebruikt. Een andere indeling is gebaseerd op de plaats waar de spreader aan de container bevestigd wordt. Er wordt bij deze indeling gesproken van front-, side- en top-spreaders. Vanuit constructief oogpunt is dit de meest interessante indeling, al verschillen de belastingen op de spreader bij de verschillende werktuigen enigszins.

Door toename van het gewicht van de containers en de hijssnelheden van de kraan worden de belastingen op de spreader steeds groter. Het is niet toelaatbaar om de spreader zwaarder uit te voeren om tegen deze belastingen bestand te zijn. In plaats hiervan wordt er enige elasticiteit in het frame ingebouwd om de schokken te absorberen en spanningen in het frame te verminderen.

Bij de containerschepen met celgeleiding komt het vaak voor dat er twee 20'-containers in een 4O'-cel staan. Door het gebruik van twinlift-spreaders is het mogelijk beide containers in één kraancyclus te behandelen. De huidige twinlift-spreaders kunnen de containers ten opzichte van elkaar verschuiven waardoor het mogelijk is de containers direct op een 45'-chassis te plaatsen.

Door de plaatsing van sensoren op de kraan en de spreader is het mogelijk de sway, skew en afstand van de spreader tot de kat te bepalen. Door het koppelen van de besturing van de kat en de sensoren kunnen bewegingen van de spreader beter onder controle worden gehouden en kan de spreader sneller worden gepositioneerd.

Voor het instellen van de twinlift-spreader wordt gebruik gemaakt van ultrasoon-sensoren. Een andere mogelijkheid, die op het moment in ontwikkeling is, is het gebruik van camera's op de spreader.

Door verdere automatisering zal de kadekraan in de toekomst volledig geautomatiseerd kunnen werken. De grootste stap die hiervoor nog overwonnen moet worden is het beheersen van de last onder de kraan.


De dimensionering van de spreader is gebaseerd op de meest ongunstig voorkomende situatie. In het geval van een telescopische top-spreader betekent dat in de positie waarbij de schuifliggers volledig uitgeschoven zijn. Door het toepassen van nieuwe concepten, zoals containers met twistlockgaten op 20'-posities en vaste 20'-spreaders, is een veel efficienter ontwerp van de spreader mogelijk. Dergelijke veranderingen zijn alleen mogelijk als een grote containervervoerder, zoals Maersk-Sealand, hier de initiatieven toe neemt.


Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2006.01.23; logistics@3mE.tudelft.nl , TU Delft / 3mE / TT / LT.