C. Frumau
Spreaders: een overzicht van de verschillende concepten.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2000.TT.5377, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
De spreader vormt een belangrijk onderdeel in de keten van het
containertransport. De verschillende typen spreaders zijn onder te verdelen
naar het soort werktuig waarvoor de spreader wordt gebruikt. Een andere
indeling is gebaseerd op de plaats waar de spreader aan de container bevestigd
wordt. Er wordt bij deze indeling gesproken van front-, side- en top-spreaders.
Vanuit constructief oogpunt is dit de meest interessante indeling, al
verschillen de belastingen op de spreader bij de verschillende werktuigen
enigszins.
Door toename van het gewicht van de containers en de hijssnelheden van de kraan
worden de belastingen op de spreader steeds groter. Het is niet toelaatbaar om
de spreader zwaarder uit te voeren om tegen deze belastingen bestand te zijn.
In plaats hiervan wordt er enige elasticiteit in het frame ingebouwd om de
schokken te absorberen en spanningen in het frame te verminderen.
Bij de containerschepen met celgeleiding komt het vaak voor dat er twee
20'-containers in een 4O'-cel staan. Door het gebruik van twinlift-spreaders
is het mogelijk beide containers in één kraancyclus te behandelen.
De huidige twinlift-spreaders kunnen de containers ten opzichte van elkaar
verschuiven waardoor het mogelijk is de containers direct op een 45'-chassis
te plaatsen.
Door de plaatsing van sensoren op de kraan en de spreader is het mogelijk
de sway, skew en afstand van de spreader tot de kat te bepalen. Door het
koppelen van de besturing van de kat en de sensoren kunnen bewegingen van
de spreader beter onder controle worden gehouden en kan de spreader
sneller worden gepositioneerd.
Voor het instellen van de twinlift-spreader wordt gebruik gemaakt van
ultrasoon-sensoren. Een andere mogelijkheid, die op het moment in ontwikkeling
is, is het gebruik van camera's op de spreader.
Door verdere automatisering zal de kadekraan in de toekomst volledig
geautomatiseerd kunnen werken. De grootste stap die hiervoor nog overwonnen
moet worden is het beheersen van de last onder de kraan.
De dimensionering van de spreader is gebaseerd op de meest ongunstig
voorkomende situatie. In het geval van een telescopische top-spreader
betekent dat in de positie waarbij de schuifliggers volledig uitgeschoven
zijn. Door het toepassen van nieuwe concepten, zoals containers met
twistlockgaten op 20'-posities en vaste 20'-spreaders, is een veel
efficienter ontwerp van de spreader mogelijk. Dergelijke veranderingen
zijn alleen mogelijk als een grote containervervoerder, zoals
Maersk-Sealand, hier de initiatieven toe neemt.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2006.01.23;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.