G.P.M. Hof
Moderne elektrische aandrijvingen in de transporttechniek.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2001.TT.5437, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
De aandrijving bij transportwerktuigen bevat in het algemeen een
reductiemechanisme, vaak in de vorm van een tandwielkast, aangezien het
toerental dat door het werktuig wordt gevraagd vaak veel lager is dan het
nominaal motortoerental. Tevens zorgt het reductiemechanisme voor een
vergroting van het aandrijfkoppel. Een dergelijk reductiemechanisme brengt
extra gewicht met zich mee en een verlaging van het rendement van het werktuig.
In de literatuur komen twee typen elektromotoren naar voren die in het
vakgebied van de transporttechniek als direct-drive (een aandrijving zonder
reductiemechanisme) toegepast kunnen worden: de geschakelde reluctantiemotor
en de axiale flux motor.
Het werkingsprincipe van beide motoren is reeds lange tijd bekend, maar
pas de laatste jaren worden deze motoren meer en meer toegepast door de
ontwikkeling van de vermogenselektronica en het beschikbaar komen van
zeldzame-aardmagneten. Deze typen motoren worden vooral gebruikt als
aandrijving van elektrische voertuigen, vaak in de vorm van een naafmotor
(hierbij is de motor geïntegreerd met het wiel). Tevens worden deze
motoren gebruikt als aandrijving van bandtransporteurs, liften en
scheepsschroeven.
Naar zowel de geschakelde reluctantiemotor als de axiale flux motor wordt
nog veel onderzoek gedaan en deze motoren zijn nog niet uitontwikkeld.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2006.01.22;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.