W. van der Sluis
De planning van kranen op een containerterminal.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2001.LT.5471, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Van het internationale transport gaat tegenwoordig negentig procent via
zeehavens, waarvan tachtig procent per container. De operationele kosten
van een containerschip zijn zeer hoog, waardoor het van belang is dat de
ligtijd in de haven tot het minimum beperkt blijft. Daarom moet het laad-
en losproces zo goed mogelijk gepland worden om de ligtijd te kunnen
minimaliseren.
In dit rapport wordt gekeken welke onderzoeken er bestaan
naar een optimale planning van de kranen op een terminal, zodat de ligtijd
wordt geminimaliseerd. Er wordt onderscheid gemaakt in twee
planningsproblemen.
Ten eerste wordt de planning van de kadekraan
bekeken. Daar worden een aantal methodes beschreven die er bestaan voor de
planning van het laad- en losproces. Er wordt een beschouwing gemaakt van
statische en dynamische planningsproblemen. Bij het statische probleem
liggen alle containerschepen bij aanvang al aan de kade, terwijl er bij
het dynamische probleem nog nieuwe schepen arriveren als het laden of
lossen al gestart is.
Ten tweede wordt de planning van de kraan op de
stack beschouwd. Er wordt onderscheid gemaakt in twee soorten kranen: de
transfer crane en de straddle carrier. Voor beide kranen wordt het
planningsprobleem in twee delen bekeken. Eenerzijds wordt de optimale
opbouw van de stack onderzocht, anderzijds wordt de optimale route door de
stack bekeken.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2001.05.07;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.