H.J. van Rijswijck
Truck service center.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2001.LT.5479, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
In dit literatuuronderzoek zijn mogelijkheden geïnventariseerd voor
inrichting en besturing van een compacte inland terminal. Deze terminal biedt
faciliteiten voor op- en overslag van containers die aan- en afgevoerd worden
door vrachtwagens en automatische voertuigen.
Niet alleen zijn in de studie reeds gerealiseerde concepten bekeken, maar
tevens komen nieuwe ideeën voor varianten voor de lay-out en de
besturing van een truck service center aan bod. Zowel overslagtechnieken
uit de praktijk als uit recente onderzoeken zijn hiertoe bekeken. Ook zijn
ondersteunende besturingstechnieken voor overslag aan de orde gesteld.
Allereerst wordt in het literatuuronderzoek uiteengezet welke vier lagen
in een terminal-proces te onderscheiden zijn (naar aard van de
dienstverlening) Tevens wordt aangeduid hoe deze lagen eruit zien en hoe
onderlinge afstemming tussen de lagen plaatsvindt. Dit alles wordt
duidelijk gemaakt aan de hand van een client-server-facility schema. De
rol van het truck service center wordt vervolgens in de context van het
lagenschema aangeduid.
Voor de overslag kunnen in principe twee soorten overslagmiddelen worden
toegepast: een hijs- of hefvoertuig (reachstacker, straddlecarrier,
toploader) of een kraan (bovenloopkraan, portaalkraan, brugkraan).
De keuze voor een bepaald type terminal lay-out en bijbehorend
overslagmaterieel dient niet alleen gemaakt te worden op basis van
kenmerken van materieel, maar tevens op basis van de karakteristieken van
de terminalomgeving. De keuze mag niet alleen genomen worden op basis van
kosten en productiviteit of vastgelegd worden door de 'groten' in de
markt, maar dient te berusten op de te ontwikkelen strategie, gevraagde
klant-service en kostenstructuur.
Beheersbaarheid en flexibiliteit van het overslagproces worden vergroot
door automatisering. Veel voordelen worden op basis van deze twee
eigenschappen gerealiseerd, bijvoorbeeld schaalvergroting en reductie van
de schadekans. Automatisering van overslagequipement kent ten aanzien van
de betrouwbaarheid twee belangrijke punten van aandacht: mechanische
robuustheid en redundantie.
Voor de positionering van kranen, voertuigen en containers wordt in
toenemende mate gebruik gemaakt van Global Positioning Systems (GPS). GPS
wordt bijvoorbeeld gebruikt om virtuele banen over het terminalterrein
vast te leggen. Voordeel hiervan is dat bespaard kan worden op kosten voor
infrastructuur. Daarnaast zijn met deze virtuele banen eenvoudiger en
goedkoper aanpassingen en veranderingen in de terminal lay-out aan te
brengen.
Uit pilotprojecten is gebleken dat de overslag van containers tussen
treinen en opslaglocaties volledig geautomatiseerd kan worden. De
overslag van en naar trucks is echter moeilijker, doordat een chauffeur
niet altijd met de gewenste nauwkeurigheid voor de automatische
overslagsystemen kan parkeren. Volautomatisch beladen van vrachtwagens
vereist een zeer precieze positiemeting van de vrachtwagen en het
overslagwerktuig. Hulpmiddelen zijn beschikbaar die het overslagproces
semi-automatisch kunnen laten verlopen (bijvoorbeeld Vision Enhancement
technieken).
Een algemeen toepasbaar communicatief real-time besturingssysteem is
AgileFrames. Het is een systeem van verspreide autonome 'actoren' (mensen,
organisaties, logistieke werk-enheden, 'intelligent agents' of
werktuigen), die onderling communiceren naar aanleiding van
systeemgebeurtenissen.
Kunstmatige intelligentie kan een hulpmiddel zijn bij het optimaliseren
van handelingen op een containerterminal. Een dergelijk systeem kan binnen
de algemene strategische planning van de terminal op ieder moment,
intelligente, tactische beslissingen nemen.
Om tot een meest efficiënt terminalconcept te komen, dienen
terminalconcepten onderling te worden vergeleken. Deze afweging kan worden
ondersteund door gebruik te maken van prestatie-indicatoren. Met behulp
van deze indicatoren kunnen concepten geëvalueerd en vergeleken
worden. Mogelijk te hanteren prestatie-indicatoren voor truck service
centers zijn: de stackcapaciteit, piekprestatie, de stackflexibiliteit,
handelingen per container, het ruimtegebruik of bijvoorbeeld de
investeringskosten. Om concepten onderling te vergelijken vanuit diverse
invalshoeken moet een set van weegfactoren over de prestatie-indicatoren
heen gelegd worden.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2001.06.26;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.