B.M. Snick
Luchtvrachtvervoer, een overzicht.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2001.LT.5487, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Luchtvrachtvervoer vindt hoofdzakelijk plaats met twee soorten vliegtuigen;
dedicated freighters en passagiersvliegtuigen. Aan het einde van het jaar 1999
bestond de wereldvloot uit zo'n 1500 dedicated freighters en 10500
passagiersvliegtuigen. Meer dan 55% van het luchtvrachtvervoer, 152 miljard
Freight Ton Kilometers in 1999, wordt vervoerd in de buik van
passagiersvliegtuigen. De verwachting is dat het luchtvrachtvervoer de komende
20 jaar met gemiddeld 6,7% per jaar zal groeien.
Bij het vervoer van luchtvracht wordt voornamelijk gebruik gemaakt van 'Unit
Load Devices', oftewel ULDs. Dit zijn gestandaardiseerde laadeenheden die
geoptimaliseerd zijn voor het gebruik in vliegtuigen. Er zijn twee soorten ULDs,
de container en het pallet. De container is weer onder te verdelen in de
luchtvrachtcontainer, specifiek ontworpen voor luchtvrachtvervoer, en de
air-surface container, een intermodale container.
Voor vertrek wordt een ULD opgebouwd in de vrachtterminal. Vervolgens wordt het
ULD met een treintje naar het platform gereden alwaar een transporter het ULD
naar de loader brengt. Deze loader tilt het ULD tot aan de vliegtuigdeur, waarna
het ULD in het vliegtuig wordt geschoven.
Bij intermodaal luchtvrachtvervoer, oftewel air-surface vervoer, worden de lage
kosten van vervoer over de grond gecombineerd met de snelheid van
luchtvrachtvervoer. De belangrijkste vormen zijn sea-air en rail-air. Er wordt
echter maar weinig gebruik van gemaakt.
Bij het traditionele luchtvrachtvervoer heeft men te maken met veel partijen,
zoals de voor- en natransporteur, het luchtvrachtafhandelingsbedrijf, de
luchtvrachtcarrier en de luchtvrachtmakelaar. Dit zorgt voor veel tussenstappen
en voor veel doorgifte van documenten en vracht. Dit maakt het traditionele
luchtvrachtvervoer traag; luchtvrachtvervoer kost gemiddeld 6 dagen, waarvan
slechts 10% in de lucht wordt doorgebracht. Integrators werken efficiënter.
Het zijn transporteurs die werken volgens het 'door-to-door' principe, ze
combineren hierbij vaak meerdere modaliteiten. Hierdoor zijn ze sneller en
betrouwbaarder en kunnen ze een complete logistieke oplossing aanbieden,
eigenschappen die in de veranderende markt steeds meer worden gevraagd.
Electronic Data Interchange (EDI) is de elektronische transmissie van data
tussen verschillende computersystemen. Dit stelt bedrijven in staat om
elektronisch met elkaar te communiceren. EDI heeft als voordelen de besparing
van tijd en geld, de serviceverbetering, het voorkomen van fouten en het
verbeteren van het logistiek management. Nadelen zijn de hoge kosten, de lastige
compatibiliteit met andere systemen en de verminderde veiligheid van de eigen
data. Binnen de luchtvracht zijn er twee succesvolle toepassingen van EDI, te
weten de Elektronische Air Waybill en het Global Logistic System.
E-commerce (electronic commerce) maakt het mogelijk om 24 uur per dag zaken te
doen met mensen over de hele wereld, met een haast onbeperkte transactiesnelheid
en tegen geringe transactiekosten. Op dit moment wordt er het meest gebruik
gemaakt van verkoopzijde e-commerce. Hierbij koppelt de verkoper
(luchtvrachtcarrier) z'n elektronische databank en catalogus aan het internet.
Voor de toekomst wordt er veel verwacht van veiling marktplaats e-commerce.
Hierbij wordt een elektronische community gerealiseerd waartoe zowel kopers als
verkopers toegang hebben. De ideale marktstructuur wordt hierbij erg dicht
benaderd.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2001.09.30;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.