Technische Universiteit Delft
Faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen
Transporttechnologie / Logistieke Techniek



B.M. Snick Luchtvrachtvervoer, een overzicht.
Literatuuropdracht/scriptie, Rapport 2001.LT.5487, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.


Luchtvrachtvervoer vindt hoofdzakelijk plaats met twee soorten vliegtuigen; dedicated freighters en passagiersvliegtuigen. Aan het einde van het jaar 1999 bestond de wereldvloot uit zo'n 1500 dedicated freighters en 10500 passagiersvliegtuigen. Meer dan 55% van het luchtvrachtvervoer, 152 miljard Freight Ton Kilometers in 1999, wordt vervoerd in de buik van passagiersvliegtuigen. De verwachting is dat het luchtvrachtvervoer de komende 20 jaar met gemiddeld 6,7% per jaar zal groeien.

Bij het vervoer van luchtvracht wordt voornamelijk gebruik gemaakt van 'Unit Load Devices', oftewel ULDs. Dit zijn gestandaardiseerde laadeenheden die geoptimaliseerd zijn voor het gebruik in vliegtuigen. Er zijn twee soorten ULDs, de container en het pallet. De container is weer onder te verdelen in de luchtvrachtcontainer, specifiek ontworpen voor luchtvrachtvervoer, en de air-surface container, een intermodale container.
Voor vertrek wordt een ULD opgebouwd in de vrachtterminal. Vervolgens wordt het ULD met een treintje naar het platform gereden alwaar een transporter het ULD naar de loader brengt. Deze loader tilt het ULD tot aan de vliegtuigdeur, waarna het ULD in het vliegtuig wordt geschoven.

Bij intermodaal luchtvrachtvervoer, oftewel air-surface vervoer, worden de lage kosten van vervoer over de grond gecombineerd met de snelheid van luchtvrachtvervoer. De belangrijkste vormen zijn sea-air en rail-air. Er wordt echter maar weinig gebruik van gemaakt.

Bij het traditionele luchtvrachtvervoer heeft men te maken met veel partijen, zoals de voor- en natransporteur, het luchtvrachtafhandelingsbedrijf, de luchtvrachtcarrier en de luchtvrachtmakelaar. Dit zorgt voor veel tussenstappen en voor veel doorgifte van documenten en vracht. Dit maakt het traditionele luchtvrachtvervoer traag; luchtvrachtvervoer kost gemiddeld 6 dagen, waarvan slechts 10% in de lucht wordt doorgebracht. Integrators werken efficiënter. Het zijn transporteurs die werken volgens het 'door-to-door' principe, ze combineren hierbij vaak meerdere modaliteiten. Hierdoor zijn ze sneller en betrouwbaarder en kunnen ze een complete logistieke oplossing aanbieden, eigenschappen die in de veranderende markt steeds meer worden gevraagd.

Electronic Data Interchange (EDI) is de elektronische transmissie van data tussen verschillende computersystemen. Dit stelt bedrijven in staat om elektronisch met elkaar te communiceren. EDI heeft als voordelen de besparing van tijd en geld, de serviceverbetering, het voorkomen van fouten en het verbeteren van het logistiek management. Nadelen zijn de hoge kosten, de lastige compatibiliteit met andere systemen en de verminderde veiligheid van de eigen data. Binnen de luchtvracht zijn er twee succesvolle toepassingen van EDI, te weten de Elektronische Air Waybill en het Global Logistic System.

E-commerce (electronic commerce) maakt het mogelijk om 24 uur per dag zaken te doen met mensen over de hele wereld, met een haast onbeperkte transactiesnelheid en tegen geringe transactiekosten. Op dit moment wordt er het meest gebruik gemaakt van verkoopzijde e-commerce. Hierbij koppelt de verkoper (luchtvrachtcarrier) z'n elektronische databank en catalogus aan het internet. Voor de toekomst wordt er veel verwacht van veiling marktplaats e-commerce. Hierbij wordt een elektronische community gerealiseerd waartoe zowel kopers als verkopers toegang hebben. De ideale marktstructuur wordt hierbij erg dicht benaderd.


Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2001.09.30; logistics@3mE.tudelft.nl , TU Delft / 3mE / TT / LT.