A.H. Kaptijn
Spoorsystemen; modelvorming van het (ont)sporen van transportbanden.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2002.TT.5536, Transporttechnologie, Transporttechniek.
Scheefloop van banden is een veelvoorkomend probleem bij het gebruik van
vlakke transportbanden. Het niet of slecht sporen van een transportband
kan verstrekkende gevolgen hebben. Door het ontsporen van de band kan de
band tegen het frame van de installatie aan gaan lopen waardoor
beschadigingen aan de band optreden. Dit vergt dure reparaties en
stilstandkosten.
Scheefloop van banden is vrijwel altijd terug te voeren tot een niet
symmetrische spanningsverdeling over de breedte van de band. Hierdoor zal
de voorspankracht op de band niet in het midden van de band aangrijpen,
waardoor een moment om de middellijn van de band uitgeoefend wordt. De
band zal hierdoor verdraaien en scheef op de trommel aanlopen. Hierdoor
zal de band zich in een spiraalvorm afwikkelen op de trommel naar
één van beide zijkanten.
Bovengenoemde asymmetrische spanningsverdeling kan een aantal oorzaken
hebben. De belangrijkste zijn:
- Het niet homogeen zijn van de band, waardoor verschillen in rek en daarmee
verschillen in spanning over de breedte van de band optreden.
- Het niet goed uitgelijnd zijn van trommels
- Coniciteit van trommels, waardoor de omtreksnelheid van de trommel varieert
over de breedte. Hierdoor zal op sommige punten slip en wrijving optreden
tussen trommel en band, waardoor een niet symmetrische spanningsverdeling
ontstaat.
Het modelleren van het ontsporen van een band blijkt mogelijk te zijn door
de band te beschouwen als een op buiging belaste balk. Hiervoor kan een
tweede orde balkmodel gebruikt worden. Het modelleren van de krachten en
momenten die de trommel op de band uitoefent blijkt een groter probleem te
zijn. Welke aanpak ook gekozen wordt, zonder forse vereenvoudigingen
ontstaat er geen oplosbaar model van dit probleem. In de toekomst kan het
contact tussen band en trommel mogelijk beschreven worden met behulp van
een eindige elementen model. De eindige elementen pakketten die op dit
moment op de makt zijn kunnen dit probleem nog niet aan.
In de praktijk wordt vaak geprobeerd door middel van geleiding van de band
of andere voorzieningen de band te laten sporen. Vrijwel altijd zorgt dit
voor extra wrijvingskrachten op de band, waaroor de levensduur van de band
af zal nemen.
In dit rapport zijn een aantal in de literatuur gevonden oplossingen voor
het ontspoorprobleem gepresenteerd. Met name is ingegaan op de
modelvorming van de gebombeerde trommel. Dit is een trommel die in het
midden een grotere diameter heeft dan aan de kanten en maakt gebruik van
het feit dat een band de neiging heeft naar het punt van de trommel te
lopen met de grootste diameter.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2002.01.18;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.