G.P.M. Hof
Ontwerp van een legbord voor semi-automatische twistlocks.
Ontwerpopdracht,
Rapport 2001.TT.5539, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Bij conventionele containerschepen bevindt zich ongeveer 35% van de totale
hoeveelheid containers op het dek. Tijdens transport zijn deze
dekcontainers aan elkaar gezekerd met semi-automatische twistlocks (SATL's).
Deze twistlocks worden bij het laden en lossen van het containerschip
handmatig aangebracht en verwijderd. Aan deze handmatige behandeling
kleven enkele bezwaren: de huidige behandeling van SATL's is zwaar,
onveilig en stoort het laad- en losproces van de kraan.
In 1999 is O. Tekeli met een concept gekomen, waarbij gebruik wordt
gemaakt van een mobiel twistlockstation waarin de SATL's mechanisch door
een manipulator geplaatst worden in de containers. Bij dit concept zijn de
twistlocks geordend opgeslagen in legborden.
Een legbord is geschikt voor de opslag van dertig semi-automatischè
twistlocks van het type C5AM-DF van All Set Marine Lashings en het type
CV-20/DUAL van MacGregor Conver. Het legbord, met de afmetingen
1600 mm x 1000 mm x 250 mm is gefabriceerd van het
kunststof HDPE (hoge dichtheid Polyetheen) en heeft een massa van ongeveer 65 kg
indien het legbord vervaardigd is van massief HDPE. Wanneer er gebruik wordt
gemaakt van vezelversterkt HDPE zal de massa van het legbord liggen tussen 26
en 32 kg.
Per containerschip met een capaciteit van 8000 TEU zijn 250 legborden
nodig. Voor de gehele Delta containerterminal zijn 1250 â 1500
legborden nodig. De legborden worden opgeslagen in frames met een
capaciteit van ongeveer 125 legborden.
Een alternatief voor de aanvoer van SATL's is het gebruik van een
transportbaan in plaats van legborden. Dit concept biedt een paar grote
voordelen ten opzichte van het gebruik van legborden. Een groot probleem
is echter de mechanische plaatsing van de SATL's in de transportbaan.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2001.12.01;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.