H.J. van Rijswijck
Overslagplatform in AgileFrames.
Computeropdracht,
Rapport 2001.LT.5545, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
In deze computeropdracht is een model van een overslagplatform in Java
geprogrammeerd. Zo'n platform kan zich op containerterminals aan de kopse
kant van een stack bevinden. Op dit platform bevinden zich de
opstelplaatsen voor automatisch geleide voertuigen, waar containers door
middel van een kraan van en naar deze voertuigen overgeslagen worden.
AgileFrames biedt de bouwstenen voor de modellering, communicatie en
besturing van een dergelijk systeem. In AgileFrames zijn de routes en
besturingsregels in de zogenaamde scene van het platform gebouwd. De
3d-visualistatie van het overslagplatform en de daarin gesimuleerde AGV's
gebruiken dezelfde computercode als de echte AGV's zullen gebruiken om
zich op een containerterminal te verplaatsen. Ook kan de code gebruikt
worden om miniatuur AGV's te besturen.
In het verslag wordt eerst de algemene structuur van AgileFrames
beschreven. Dan worden de voor deze opdracht belangrijkste elementen nader
uiteengezet. Vervolgens wordt een opbouw van de Java-klassen voor het
programmeren van een scene gegeven. Tenslotte wordt deze opbouw
toegespitst op de platformscene.
Na verscheidene testruns van de platformscene is gebleken dat alle routes
op dit overslagplatform correct worden gereden door de AGV's. De scene is
met meerdere AGV's getest en in elke situatie traden uiteindelijk geen
deadlocks op.
De platformscene is parametrisch geprogrammeerd, wat inhoudt dat de
afmetingen van de scene eenvoudig zijn aan te passen in de
platformparameters-klasse. De scene is eenvoudig te 'kopiëren' om
meerdere overslagplatforms in een model van een containerterminal te
plaatsen.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2001.11.08;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.