B.M. Snick
Simulatie stadsdistributie.
Computeropdracht,
Rapport 2001.LT.5547, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Bij stadsdistributie worden winkelfilialen in de binnenstad bevoorraad
vanuit een groot distributiecentrum in de omgeving. Belangrijk hierbij
zijn de beperkingen die gemeentes opleggen aan distributie in de
binnensteden, zoals bijvoorbeeld beperkte levertijden.
Bij Albert Heijn wordt de planning voor de stadsdistributie gemaakt door
het planningspakket Vehicle Route Scheduling (VRS). Hierbij worden echter
geen dynamische effecten meegenomen. Het doel van deze computeropdracht is
dan ook: "Het ontwerpen van een simulatieprogramma voor het
bestuderen van de dynamische effecten bij de bevoorrading van
winkelfilialen in de binnenstad vanuit een regionaal
distributiecentrum.".
Hiertoe is een model opgesteld dat het voor deze studie relevante deel van
de werkelijkheid benadert. Binnen de systeemgrens van dit model vallen de
fysieke objecten distributiecentrum (alleen laad- en loszijde), filiaal
(alleen laad- en loszijde), wegennet en voertuig. Daarnaast zijn de
logistieke objecten rit en levering aan het model toegevoegd.
De invoer van het model komt grotendeels uit de VRS-planning. Daarnaast
zijn echter nog enkele invoervariabelen gedefinieerd die gevarieerd kunnen
worden. De uitvoer bestaat uit variabelen waarmee naderhand de prestaties
van het model bij een specifieke invoer kunnen worden bestudeerd.
Het model is eerst in pseudo-code geschreven waarna het simulatieprogramma
is geprogrammeerd. Dit is gedaan in een Delphi-omgeving, uitgebreid met
Tomas. Door middel van een modelverificatie en modelvalidatie is de
juistheid van het simulatieprogramma bestudeerd. Voor de modelverificatie
is een experiment gedaan zonder stochastiek waarna de uitkomsten zijn
vergeleken met een handberekening. Voor de modelvalidatie is er gekeken
naar de logische veranderingen in de uitvoer bij een verandering in de
invoer. Middels vele experimenten is gebleken dat elke verandering in de
invoer de juiste verandering van de uitvoer met zich meebrengt.
Tenslotte zijn er met het simulatiemodel experimenten uitgevoerd op de
'case Amsterdam', het bevoorraden van enkele Albert Heijn filialen in de
binnenstad van Amsterdam vanuit het distributiecentrum Zaandam. Hiertoe is
allereerst de simulatieduur bepaald aan de hand van een
gevoeligheidsanalyse. Vervolgens is gekeken naar de gevolgen van een
wijziging in de invoervariabelen op de performance-indicatoren.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2001.11.05;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.