B.C. Bührmann
Transportketen sinaasappels.
Stageopdracht,
Rapport 2002.LT.5583, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Een groot deel van de productie van sinaasappelsap vindt reeds jaren
plaats in het Zuid-Amerikaanse land Brazilië. De methode van
produceren is gedurende deze periode weinig veranderd. Dit geldt ook voor
de overige handelingen die in de hele keten van sinaasappelsapproductie
voorkomen. Men moet hier denken aan het transport van de vruchten naar de
fabriek, het afvoeren van het sap, het transport over zee en opslag.
In het plaatsje Monte Azul, in het binnenland van Brazilië, is een
fabriek onder de naam Natural Citrus neergezet waarin veel nieuwe aspecten
zijn verwerkt met betrekking tot de productie van geconcentreerd en vers
sinaasappelsap. Vooral de productie van vers sap zal op geheel andere
wijze geschieden. Waar tot voor kort het sap in vloeibare vorm van de
fabriek naar de klant werd getransporteerd, wordt het sap bij Natural
Citrus via een systeem met conussen tot ijsblokken verwerkt. Voordelen van
deze methode zijn de lagere transportkosten en een beter behoud van de
smaak van het sap.
Andere vernieuwende zaken zijn het gebruik van vruchten, die op organische
wijze zijn behandeld, de layout van de fabriek en de verwerking van de
schillen tot veevoer.
De markt van sinaasappelsap is een zeer grillige markt. Vijf grote spelers
bepalen de prijzen van de verschillende soorten sap en hebben de twee grootste
productiegebieden, Brazilië en Amerika, in handen. Kleinere bedrijven
zijn daar soms de dupe van.
Voor de toekomst zijn er nog veel verbeteringen door te voeren. Het irrigeren
van plantages is een mogelijkheid om de oogstperiode aanzienlijk te verlengen,
waardoor de productiecapaciteit zal toenemen. Een andere manier om de capaciteit
te vergroten is de manier van laden van de vrachtwagens met sinaasappels. Een
takelmechanisme moet ervoor zorgen dat chauffeurs zelfstandig hun vrachtwagens
kunnen laden en niet meer afhankelijk zijn van de vijfdaagse werkweek van de
plukkers. Een grotere groep plukkers moet in vijf dagen tijd voor zeven
productiedagen plukken en sinaasappels niet meer in de gebruikelijke kisten
doen, maar in zakken met een inhoud van 250 kilogram. Deze zakken worden in het
land achtergelaten en door de chauffeurs met behulp van het nieuw-ontworpen
takelmechanisme in de vrachtwagens worden geleegd.
In het verslag komen bovengenoemde aspecten alle aan de orde. Het
takelmechanisme wordt besproken, maar is verder uitgewerkt in
B.C. Bührmann 'Laadinstallatie simaasappelen' (rapport 2002.LT.5586)
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2002.02.12;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.