N. El Moussati
Koerier-, Expresse- en Pakketdiensten in Nederland.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2002.LT.5589, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
De Koeriers-, Expresse- en Pakketmarkt (KEP-markt) is een deelmarkt van de
transportmarkt met groeimogelijkheden. Deze groei heeft alles te maken met
veranderingen aan de zowel de aanbod- als de vraagzijde.
In Nederland exploiteren meer dan 20% van alle bedrijven in het
beroepsgoederenvervoer over de weg KEP-diensten als hoofdactiviteit. De
bedrijven karakteriseren zich door hun geringe omvang. Begin 2001 bedroeg
het aantal bij de Kamer van Koophandel geregistreerde koeriersbedrijven
bijna 3.300.
Koeriers- en expressebedrijven onderscheiden zich op de markt omdat zij
regionaal en lokaal georiënteerd zijn. Deze bedrijven zijn over het
algemeen klein in omvang en hebben een groot aandeel in de verzending van
documenten en kleinere pakketten.
Expressebedrijven kunnen worden gezien als bedrijven die zich profileren op
snelheid en betrouwbaarheid, waarbij ze hun kracht ontlenen aan het vermogen
om een grote geografische verscheidenheid van onregelmatige vervoerstromen op
economische wijze te kunnen uitvoeren. Pakketdiensten onderscheiden zich in
het vervoer van pakketten (verpakte goederen die niet gepallettiseerd zijn) en
documenten.
In Nederland zijn er vier marktleiders (TNT, VG&L Euro Express, DPD en
DHL) die 80% van de KEP-markt in handen hebben en een gezamenlijke omzet
hebben van ruim € 1,9 miljard per jaar. NPD, UPS en Correct Express hebben
samen 11% van de markt in handen en hebben een gezamenlijke omzet van
ongeveer € 261 miljoen. De overige 9% van de markt is in handen van
ongeveer 3.300 kleine koeriersbedrijven en deze hebben een gezamenlijke
omzet van ongeveer € 214 miljoen.
De concurrentie op de KEP-markt is groot en de winstmarges zijn laag. Om
te overleven op de KEP-markt is het voor bedrijven belangrijk om grote
volumes te genereren. In Europa zijn er een paar bedrijven die volume
genereren door andere, kleinere bedrijven over te nemen. In Nederland zijn
na TNT de belangrijkste spelers op de Nederlandse KEP-markt bijna allemaal
voormalige staatsbedrijven in hun eigen thuismarkt, zoals Deutsche Post,
Consignia (nieuwe naam voor The British Post Office) en La Poste.
Een van de belangrijkste trends in de KEP-branche is de groeiende vraag
naar een flexibelere vorm van pakketbezorging. Dit vereist nieuwe en
geavanceerdere technologieën van de bedrijven. Om hieraan te voldoen
streven de KEP-bedrijven voortdurend naar innovatie en introduceren zij
nieuwe diensten.
Zo maakt UPS 400 tankstations van Texaco gereed voor het afhalen van online
gekochte artikelen (Relaystar) door de klanten. Van Gend & Loos
Euro Express start een proef met de uitlevering van pakketten voor haar
klanten via een kluissysteem, ook wel lockerpoints genoemd. Het Fraunhofer
Instituut uit Dortmund heeft een concept ontwikkeld waarbij online bestelde
pakketten niet meer aan het huisadres van de besteller worden afgeleverd maar
in een centraal afleveringspunt, TOWER 24, worden verzameld en door de klant
kunnen worden opgehaald.
De vraag naar zakelijke en mobiele communicatieoplossingen wordt ook steeds
groter. TNT Expresse maakt het de klant nu mogelijk om met palmtops en
handheld computers overal ter wereld op een snelle en betrouwbare manier met
TNT Expresse te communiceren.
Het goederenvervoer van en naar de drukke (binnen)steden is geen makkelijke
zaak. Opstoppingen, onvoldoende laad- en losgelegenheid, stoplichten en
strakke venstertijden belemmeren het transport. Het wordt dus steeds moeilijker
om winkels te bevoorraden en pakketten te bezorgen.
De City Cargo Bike is een nieuwe ontwikkeling en interessant voor vervoerders
die veel in gevoelige locaties (binnensteden) moeten beleveren met verschillende
wagens. Er wordt momenteel ook onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor
ondergronds goederenvervoer per metro in Amsterdam.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2002.04.21;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.