R.E.M. Koenis
Overslagsystemen voor de citybox.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2002.LT.5593, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Voor het distribueren van goederen in een stedelijke omgeving wordt
gedacht aan de toepassing van een nieuwe laadeenheid, de Citybox genaamd.
Onduidelijk is nog hoe deze Citybox overgeslagen zou moeten worden. In
deze scriptie wordt gekeken naar de verschillende soorten overslagsystemen
die in aanmerking zouden kunnen komen voor de stedelijke distributie van
de Citybox.
Als uitgangspunt is de overslag met bestaande laadeenheden genomen. De systemen
zijn in drie categorieën ingedeeld naar de zelfstandigheid van het
voertuig om een laadeenheid over te slaan. Voor elk systeem is gekeken hoe deze
geschikt gemaakt zou kunnen worden voor het overslaan van de Citybox.
In de Citybox passen precies 9 rolcontainers, 5 europallets of 4
industriepallets. De box heeft een lengte van 2550 mm en een breedte en
hoogte van 2150 mm. De bodem is geschikt gemaakt voor transport over een
rollenbaan en aan alle kanten zijn sleuven gemaakt zodat hij opgepakt kan
worden met een vorkheftruck. Het gewicht van de Citybox is op dit moment
gesteld op 3450 kilogram. Het blijkt dat in de praktijk het gemiddelde
gewicht wel eens lager zou kunnen liggen op 2550 kilogram.
In de eerste categorie worden overslagsystemen behandeld waar het
overslagsysteem op het voertuig is gemonteerd. Voorbeelden zijn het
haakarmsysteem, de zijlader en de autokraan. Duidelijke voordelen zijn de
lage investeringskosten, het grote bedieningsgemak en een goede overslag
bij de winkel. De nadelen die geconstateerd worden zijn onder andere de
aanpassingen die gemaakt moeten worden aan de Citybox, hoge variabele
kosten, slechte mechanisering en automatisering. Ook voldoen de voertuigen
slecht aan de gestelde eisen voor voertuigen bij stedelijke
distributie.
In de tweede categorie zitten de overslagsystemen die
niet alleen een aanpassingen aan het voertuig nodig hebben, maar ook
hulpmiddelen en/of aanpassingen aan de omgeving. Voorbeelden hiervan zijn
rollenbanen, de laadklep en de wissellaadbak. Met name de rollenbanen
scoren redelijk tot goed in alle opzichten, behalve de overslag bij de
stadsrand, omdat daar aparte overslaginstallaties gebouwd moeten worden.
De overslagsystemen in de derde categorie hebben geen aanpassingen aan het
voertuig nodig, maar is geheel afhankelijk van vaste of mobiele systemen
op het overslagpunt. De voordelen zijn een hele snelle overslag en een
hoge graad van automatisering. Hiertegenover staan zeer hoge vaste kosten
en er moeten aparte overslaginstallaties gebouwd worden aan de rand van de
stad.
Geconcludeerd kan worden dat de overslag met rollenbanen het beste resultaat
heeft. Daar het niet mogelijk zal zijn in de aanloopfase van de Citybox alle
winkels in steden uit te rusten voor deze manier van overslag, wordt
geadviseerd deze periode te overbruggen met hulpmiddelen zoals een pallettruck
en een laadklep.
Het gewicht van de Citybox dient nader onderzocht te worden, daar het
huidige ontwerp is afgestemd op een gewicht dat niet strookt met
informatie uit andere bronnen. Een andere aanbeveling is afstemming van de
voertuigeisen voor stedelijke distributie op de gewenste eisen.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2002.03.06;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.