J.P.A. Twaalfhoven
Transport van pallets met binnenvaartschepen
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2002.TT.5615, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
In deze scriptie wordt gekeken naar middelen voor het horizontale en
verticale transport van pallets.
Door de toenemende congestie op de wegen zal er een alternatief gevonden
moeten worden voor het vervoer van goederen. De binnenvaart wordt vaak over
het hoofd gezien. Het concept 'Distrivaart'is een mogelijke oplossing voor
het vervoer van pallets.
Ondanks dat de pallet een veel gebruikte ladingdrager in het
goederentransport is, zijn er meerdere uitvoeringen. Ook de manier van
verpakken verschilt. Goede afspraken tussen fabrikanten en transporteurs
zijn nodig om snel te kunnen laden en lossen.
Om de pallets tussen wal en schip over te slaan moet het overslagsysteem de
bewegingen van het schip kunnen volgen. Het is van belang dat het schip
tijdens het laden en lossen in balans blijft. De diepgang van het schip is
van invloed op de stabiliteit. Als het schip leeg is kan m.b.v. ballasttanks
een minimale diepgang gerealiseerd worden.
Voor de overslag van de pallets zijn er middelen nodig die de pallet
horizontaal en/of verticaal kunnen verplaatsen. De middelen zijn opgebouwd
uit een aantal componenten zoals een rol, een ketting of band voor het
horizontale transport. Voor het verticale transport zijn veel voorkomende
componenten cilinder, tandheugel en spindel.
De meeste middelen kunnen de pallets of horizontaal of verticaal verplaatsen.
Door het combineren van middelen en componenten is het mogelijk om beide
bewegingen uit te voeren.
Om een volledig geautomatiseerd overslagsysteem voor pallets goed te laten
werken moet het overslagsysteem kunnen anticiperen op de bewegingen van het
schip.
Tijdens het laden en lossen zijn er twee verdraanngen van het schip
om de lengte as, een lang cyclische en een kort cyclische. De lang-cyclische
verdraaiing van het schip t.g.v. het laden of lossen van een kanaal dient
gecompenseerd te worden door gebruik te maken van ballasttanks. De
kort-cyclische verdraaiingen van het schip zijn bij het plaatsen van
een pallet op een plateau boven het gangboord klein, maximaal 0,67°
(onbeladen, met ballasten van schip). Deze hoek tussen het plateau boven
gangboord en het overslagsysteem op de kade levert geen problemen op bij de
overgang.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2006.06.15;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.