A.A.H. van Houten
Simulatie van een containerterminal met twistlockstations.
Computeropdracht,
Rapport 2003.LT.5623, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Door het steeds groter worden van de schepen en door de eis dat schepen binnen
24 uur geladen en gelost moeten zijn zullen er op de terminal aanpassingen
gedaan moeten worden. Daar het aanpassen van een terminal enorme kosten met
zich meebrengt wordt er eerst gepoogd het terminalproces te optimaliseren. Een
van de mogelijke optimalisaties ligt verscholen in het proces van de kadekraan
bij het plaatsen en verwijderen van twistlocks. Door deze handelingen wordt het
kadekraanproces vertraagd met ongeveer 20 seconden. Als men bedenkt dat
het proces van de kadekraan gemiddeld 90 seconden duurt dan zal het
duidelijk zijn dat hier wat tijdwinst te behalen valt.
Als oplossing voor dit probleem is er een zogenaamd twistlockstation bedacht
[A.J.G. Nuttall Automatische behandeling van semi-automatische twistlocks.
Een testopstelling van een SATL manipulator voor één hoekpunt van
een container, doctoraalopdracht Transporttechniek, rapportnummer
2001.TT.5452]. Dit apparaat zou geheel automatisch de twistlocks kunnen plaatsen
en verwijderen.
Door invoering van deze twistlockstations zou een hogere containerproductie
mogelijk moeten zijn. Voordat echter tot productie en invoering van dit
twistlockstation wordt overgegaan is de invloed van toepassing van het apparaat
getest door middel van simulatie. Hiervoor is een simulatieprogramma geschreven
in Delphi dat het proces op de kadeterminal zo goed mogelijk nabootst. Aan de
hand van de gegevens uit de diverse simulaties zal worden besloten of er tot
productie van de twistlockstations wordt overgegaan.
Uiteindelijk is na simulatie gebleken dat met alleen het invoeren van een
twistlockstation men er nog niet is. De twistlockstations zullen, net als
alle andere onderdelen op de terminal, moeten worden afgestemd op de eraan
gerelateerde terminalonderdelen om een ongestoord terminalproces te
kunnen realiseren.
Tevens is uit de simulatie gebleken dat de in eerste instantie verwachte
tijdwinst van 15% wat te optimistisch was. Bij de simulatie bleek de
uiteindelijke tijdwinst op 10% uit te komen.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2003.02.16;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.