B.C. Bührmann
Werktuigen in magazijnen
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2002.LT.5626, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
De belangrijkste activiteit binnen een magazijn is de materiaalbehandeling.
Dit omvat de in- en uitslag van opgeslagen goederen. Deze handelingen voegen
echter geen waarde toe aan een product, maar zijn wel noodzakelijk. Om zo
min mogelijk kosten te maken aan opslag en transport moet er zeer
efficiënt en tegen lage kosten opgeslagen worden.
Tegenwoordig zijn grond en arbeid schaars en duur. Om hier goed mee om te gaan
moeten er zoveel mogelijk goederen per vierkante meter opgeslagen worden en
daarbij moeten zo min mogelijk mensen bij de opslag betrokken zijn.
Automatiseren is hier het gevolg van. Hierdoor wordt er steeds hoger (tot
veertig meter), efficiënter (weglaten van gangpaden) en breder (hoge
snelheid van de magazijntrucks vereist) opgeslagen. Op deze ontwikkelingen
spelen de bedrijven in, waardoor er steeds meer gespecialiseerde bedrijven
ontstaan die een onderdeel van het geautomatiseerde magazijn voor hun
rekening nemen.
Bij het verplaatsen en de opslag van goederen moeten ze stuk voor stuk
opgenomen worden. Het is daarom van belang de goederen te bundelen met behulp
van speciale opslageenheden (pallet) zodat er met een handeling meerdere
goederen tegelijk verplaatst kunnen worden. Tevens moeten de opslageenheden
de goederen beschermen tijdens het transport en opslag. Omstandigheden van
buitenaf, zoals stoten en vocht kunnen de goederen aantasten.
Door steeds schaarser wordende grond is het noodzakelijk om een
zo groot mogelijke vulgraad in een magazijn te verkrijgen. Om dit te
bereiken wordt veelal gebruik gemaakt van stellingen, waarmee zeer hoog (tot
45 meter) opgeslagen kan worden. Verrijdbare, doorrol- en inloopstellingen
maken het mogelijk om met minder gangpaden te volstaan en toch de goederen
bereikbaar te houden.
Magazijntrucks zijn er in vele soorten en maten, variërend van een
eenvoudige handpallettruck tot volledig geautomatiseerde
stellingbedieningsapparaten. Om goederen weg te kunnen zetten in de hoge
stellingen zijn stellingbedieningsapparaten ontwikkeld, die goederen tot 45
meter hoogte kunnen wegzetten. Tegelijkertijd mogen de doorlooptijden van de
producten niet toenemen om aan de wensen van de klant te blijven voldoen. De
rij- en hefsnelheden (resp. 10km/u en 0,7m/s) van de verschillende
magazijntrucks zijn de laatste jaren dan ook sterk toegenomen. Bij het
ontwerpen van magazijntrucks speelt ergonomie een belangrijke rol. Hierbij
wordt er nagestreefd om de werknemers fysiek zo min mogelijk te belasten.
Producten worden in de meeste gevallen met door vrachtwagens afgeleverd en
opgehaald bij een magazijn. Voor de overslag van de producten zijn
automatische laad/ los docken ontwikkeld, die het mogelijk maken om een
vrachtwagen binnen enkele minuten te laden en te lossen. Nadeel van dit
laad/ los systeem zijn de automatische laad/ losvloeren waarmee een
vrachtwagen moet zijn uitgerust. Deze neemt kostbare laadruimte in beslag.
De nieuwste laad/ los vloeren zijn nog maar een dikke decimeter hoog.
Als grote aantallen producten grote afstanden moeten overbruggen in een
magazijn wordt continu horizontaal transportmaterieel ingezet. Onder continu
transport materieel vallen onder andere transportbanden. Horizontaal transport
kan op allerlei manieren plaatsvinden: over de grond, op ergonomisch
verantwoorde werkhoogte en boven het werkgebied.
Om de verschillende transportbanen goed op elkaar aan te laten sluiten zijn
hulpmiddelen nodig. Deze zorgen ervoor dat banen, die niet met elkaar in
verbinding staan toch goederen aan elkaar kunnen doorgeven. Hierbij moet
gedacht worden aan draaitafels, traversewagens en bochten. Liften wordt
ingezet indien hoogtes overbrugd moeten worden. De s-lift en c-lift zijn
voorbeelden van continu verticaal transportmaterieel.
Producten die in een geautomatiseerd magazijn opgeslagen moeten herkend
worden door het transportmaterieel zodat ze op de juiste locatie geplaatst
worden. Hiervoor worden ze voorzien van barcodes, die rechtstreeks op de
producten worden geprint met een inktjet printer of op een etiket op het
product wordt aangebracht. Deze barcodes worden door scanning apparatuur,
die vaak langs een transportband staat opgesteld, afgelezen.
De eerder genoemde opslageenheden kunnen goederen bevatten die elk een
andere bestemming hebben. Palletiseerrobots kunnen goederen één
voor één van een pallet afhalen en vervolgens met andere goederen
weer op een nieuwe plaatsen. Om de nieuwe stapels goederen op de pallet een
bepaalde stevigheid te geven, kunnen ze automatisch omwikkeld worden met folie
door palletwikkelmachines.
Tot slot kan voor alle onderdelen van een geautomatiseerd magazijn gesteld
worden, dat ergonomie voor de werknemers zeer belangrijk is geworden. Tevens
is het optimaal benutten van de ruimte ook van steeds groter belang.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2006.10.03;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.