L.T. van Halderen
Third Party Logistics: het uitbesteden van logistieke processen.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2002.LT.5640, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Het uitbesteden van logistieke functies is geen nieuw fenomeen. De laatste
jaren is de markt van Third Party Logistics ontzettend gegroeid. Redenen
hiervoor zijn onder andere globalisering, sterke concurrentie en focus op
de kernactiviteiten door bedrijven.
Wat is Third Party Logistics (TPL)?
Volgens een veel gebruikte definitie wordt het omschreven als:
"Het gebruik van externe bedrijven voor het vervullen van logistieke
functies die van oudsher door het bedrijf zelf werden uitgevoerd. De
uitgevoerde functies kunnen het gehele logistieke proces bevatten of
bepaalde activiteiten binnen dat proces".
De samenwerkingsverbanden die bestaan binnen third-party logistics zijn op
meerdere manieren te classificeren. Twee veel gebruikte classificaties
zijn die van Ellram en Bowersox.
Ellram [L. Elram, C. Billington "Purchasing
leverage considerations in the outsourcing decision", European Journal of
Purchasing and Supply Management, Vol.7 (2000) pp.15-27.] onderscheidt een
basis, operationele, bedrijfs- en strategische alliantie.
Bowersox [D.J. Bowersox, P.J. Daugherty, C.L. Droge, D.S. Rogers, D.L. Wardlow
"Leading Edge Logistics: Competitive Positioning for the 1990s", Council
of Logistics Management, Oak Brook, IL (1989)] daarentegen maakt bij de
TPL-indeling gebruik van drie soorten overeenkomsten: partnership agreement,
third party agreement en integrated logistics service agreement. Om de
dynamiek van third-party relaties te kunnen begrijpen, kan het
netwerkperspectief toegepast worden.
Wanneer een bedrijf logistieke diensten koopt, kan dit bij verschillende typen
contractverkopers gedaan worden. De leverancier kan bezittingen
georiënteerd, management georiënteerd, geïntegreerd of
administratief georiënteerd zijn.
Er bestaan diverse drijfveren waarom bedrijven hun logistieke activiteiten
uitbesteden. De voornaamste redenen zijn kostenbesparingen, beperking van
geïnvesteerd kapitaal en kwaliteits- of serviceverhoging.
Om tot het besluit van uitbesteding te komen, zijn er een aantal
sleutelfactoren aan te wijzen. Deze factoren zijn doorslaggevend bij het
besluit logistieke functies uit te besteden. De vijf sleutelfactoren zijn
(1) het belang van de logistieke functie, (2) risicoaansprakelijkheid en
controle, (3) kosten / service, (4) informatie- en communicatiesystemen,
(5) marktrelaties.
Wanneer besloten is functies uit te besteden, zijn er een aantal
randvoorwaarden die bepalen of de samenwerking een succes kan worden of niet:
Eisen, procedures en systemen moeten vastliggen, er moet nauw worden
samengewerkt en de betrokkenheid van het management is onontbeerlijk.
Een TPL-samenwerking heeft uiteraard niet alleen maar voordelen. Er bestaan
ook nadelen van de coöperatie. Als voornaamste nadelen en obstakels
kunnen bijvoorbeeld controleverlies over de bedrijfsactiviteiten, zichtverlies
op informatie, het ontbreken van steun bij overige werknemers en onbegrip van
de doelen van beide partijen genoemd worden.
In het uitbestedingsproces zijn een aantal fasen te onderscheiden. Men
begint met het definiëren van de benodigde diensten, vervolgens moet
kennis en inzicht in het product ontwikkeld worden, processen zover
mogelijk versimpeld en gestandaardiseerd worden en kan een marktonderzoek
gehouden worden om inzicht in de markt te krijgen.
Hierna kunnen door middel van een Request for Information en Request for
Proposal de nodige informatie ingewonnen worden en door leveranciers
aanbiedingen gedaan worden. Hierna beginnen de onderhandelingen en zal na
de contractvorming het project geïmplementeerd worden.
Er bestaan reeds veel samenwerkingsverbanden op het gebied van third-party
logistics. Overal ter wereld worden verbintenissen aangegaan. Voorbeelden
van samenwerkingsverbanden van over de gehele wereld worden besproken in
casestudies. Het vermoeden dat er verschillen bestaan tussen
praktijkvoorbeelden uit verschillende landen, wordt bevestigd. De
hoofdoorzaak voor deze verschillen is het bestaan van cultuurverschillen
tussen de landen.
Voor veel bedrijven is de uitbestedingsbeslissing een lastige keuze. Welk
traject zij moeten doorlopen en hoe zij een juiste leverancier kunnen
kiezen blijkt moeilijk. Door middel van bedrijfshandleiding krijgt een
bedrijf inzicht in het te doorlopen proces en heeft deze een idee hoe hij
de outsourcingsbeslissing kan nemen.
Binnen de industrie van third-party logistics hebben zich de laatste jaren
nogal wat ontwikkelingen voorgedaan. De meningen van bedrijven over
TPL-leveranciers zijn veranderd en ook hun wensen ten opzichte van deze.
Waarschijnlijk blijven deze wensen veranderen, daar bedrijven steeds meer
ervaren raken met de aangeboden logistieke diensten. Er staan de
third-party logistics industrie hierdoor ook heel wat nieuwe ontwikkelingen
te wachten.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2002.07.05;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.