A. Tromp
Gecombineerd koppel- en hefmechanisme. Gecombineerd ontwerp van een volledig
mechanisch systeem voor Ro/Ro trailers.
Computeropdracht,
Rapport 2000.TT.5673, Transporttechnologie.
In dit rapport is onderzocht of het mogelijk is om een gecombineerd koppel-
en hefmechanisme te ontwerpen, waarmee het mogelijk is om:
- In één beweging een trekker aan een trailer te koppelen,
zonder dat de chauffeur uit de cabine komt;
- De trailer te heffen zonder energiebronnen op de trailer, zodat er geen
gebruik gemaakt hoeft te worden van onderhoudsgevoèlige
hydraulische cilinders.
Daarvoor zijn modellen gemaakt in RUNMEC en ADAMS, waarmee de werking van
het mechanisme en de daarmee samenhangende krachten en bewegingen zijn
geanalyseerd. De RUNMEC modellen gaven de eerste indruk, waaruit duidelijk
werd dat het mechanisme kon werken zoals gewenst en de krachten binnen
redelijke grenzen bleven. De RUNMEC-modellen riepen vragen op over het
dynamische gedrag tijdens het heffen. Het vermoeden rees dat er een rare
knikbeweging kon optreden. Met behulp van een ADAMS model is dit
onderzocht en bleek dat dit inderdaad plaatsvond en dat er verschillende
hefscenario's kunnen optreden. Dit probleem is verder geanalyseerd en
theoretisch onderbouwd.
Daarnaast is er nog een Lego model gemaakt, waaruit naar voren kwam dat
het zonder verdere hulpmiddelen niet mogelijk is om de trailer onder de
cassette vandaan te halen. Daarvoor moet de heffunctie van het mechanisme
geblokkeerd worden. Daarvoor zijn verschillende oplossingen bedacht,
waaronder het met een (wegklapbare) drukstaaf blokkeren van de hevel.
Uiteindelijk is uit dit onderzoek duidelijk geworden dat het mechanisme
kan werken, mits de belading niet te ver naar achter staat. Mogelijkheden
om de werking van het mechanisme te verbeteren zijn aanwezig, bijvoorbeeld
door toepassing van meerdere assen op de juiste plaats, optimalisatie van
de geometrie of toevoeging van ballast aan de trailer.
Verder onderzoek dient zich te richten op verbetering van het concept door
optimalisatie van de genoemde parameters en op het dynamische gedrag van
het gehele systeem tijdens het rijden op de terminal.
Rapporten studenten Transporttechniek
Gewijzigd: 2003.05.02;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.