N.J.W. Hoek
Distrivaart Satellietstelling.
Computeropdracht,
Rapport 2003.TL.5677, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Het Project Distrivaart heeft tot doel een binnenvaarttransportnetwerk,
dat door verladers zal worden gebruikt voor het binnenlands vervoer van
'fast moving consumer goods' tussen fabriek of fabrieksdistributiecentrum
en de distributiecentra van de retailers, te ontwikkelen. Hierbij zal de
pallet als ladingdrager worden gebruikt.
Om snel laden en lossen mogelijk te maken moeten de pallets gestructureerd
in het schip staan. Omdat pallets niet gestapeld kunnen worden zullen ze
in stellingen moeten staan en daarin gesorteerd worden ter voorbereiding
op het lossen. Een mogelijke manier om de pallets in de stellingen te
bewegen is met behulp van een satellietvoertuig, een voertuigje dat zich
onder de pallets beweegt en deze kan optillen om ze te verplaatsen.
Een groot voordeel van een satellietstelling, boven bijvoorbeeld een
stelling met een lange kettingbaan om pallets te verplaatsen, is dat
tussen de pallets randen geplaatst kunnen worden zodat de pallets niet
kunnen gaan schuiven in het ruim.
De vraag is of deze techniek toegepast kan worden. Hierbij worden in dit
rapport aan de hand van een aantal gestelde randvoorwaarden de volgende
twee onderzoeksvragen beantwoord:
- Kan de gewenste laad- en lossnelheid behaald worden;
- Kan het sorteren snel genoeg worden uitgevoerd.
Het laden en lossen moet met een snelheid van 120 pallets per uur kunnen
gebeuren. De pallets worden hierbij naar het eind van een rij waarin zij
staan opgesteld gebracht door de satelliet en dan eventueel door een lift
naar de laag gebracht van waar ze worden gelost. Het lossen blijkt hierbij
de langzamere procedure te zijn. Uit de bovenste laag (drie lagen) kunnen
9 pallets per rij en uit de lagen daaronder 14 per rij gehaald worden, als
voldaan wordt aan de minimale snelheid. Dit is voldoende om het gewenste
aantal pallets te kunnen lossen en de satelliet voldoet daarmee aan de
eisen.
Er zijn verschillende mogelijke configuraties van een stelling om pallets
in te zetten. Om de pallets die dieper in het schip staan te kunnen laden
of lossen is een lift nodig om deze op de gewenste laag te brengen waar ze
gelost kunnen worden. Om de pallets te kunnen sorteren moeten deze aan het
begin en het eind van een rij er in of uit kunnen om vervolgens naar een
andere rij getransporteerd te worden. Hiervoor wordt een (aangedreven)
rollerbaan gebruikt. De lift zal zich in het midden van het schip
bevinden. Minimaal dienen er drie rollerbanen per laag te zijn.
Sorteren gebeurt alleen tijdens het varen. Dit betekent dat het binnen een
beperkt tijdsbestek moet gebeuren. Er zijn een tweetal methoden om te
sorteren waarbij in dit onderzoek gebruik wordt gemaakt van het feit dat
een rollerbaan pallets over verschillende rijen kan verdelen. Aan het
einde van het sorteerproces moeten de pallets, die bij de volgende haven
gelost dienen te worden, aaneengesloten in het midden van het schip staan.
Hiervoor zijn drie tot vier sorteerstappen nodig.
Het sorteren is gesimuleerd met behulp van het simulatieprogramma Tomas.
Uit de simulatie kan geconcludeerd worden dat het sorteren snel genoeg kan
plaatsvinden. Verder onderzoek is nodig om te kijken of het mogelijk is om
met minder satellieten dan één per rij te werken.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2003.09.23;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.