H.J. van Rijswijck
CiDiS: City Distribution Simulation.
Doctoraalopdracht,
Rapport 2002.LT.5680, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Het doel van dit onderzoek is het realiseren van een logistiek
simulatiemodel dat kan functioneren als beoordelingstool voor de prestatie
van logistieke concepten voor de bevoorrading van binnenstedelijk gebied.
In dit afstudeerproject is een aan de TU Delft ontwikkeld model verder
uitgewerkt. Na uitvoerige verificatie en validatie is aangetoond dat een
effectief simulatieprogramma beschikbaar is gekomen voor onderzoek van
verscheidene distributieconcepten.
Vooralsnog zijn de distributieconcepten door de TU Delft onderzocht aan de
hand van de bevoorrading van Albert Heijn filialen. Het onderzoek waar dit
afstudeerproject deel van uitmaakt, concentreert zich op distributie met
behulp van een nieuw ontworpen standaard laadeenheid (een stadsbox) met
bijbehorende overslagmethoden en voertuigen.
Het simulatiemodel is objectgeoriënteerd geprogrammeerd in Borland
Delphi 6, uitgebreid met het speciaal voor discrete simulatie ontwikkelde
pakket TOMAS. Het simulatiemodel is uit zes hoofdunits opgebouwd. In de
units Control, Districentrum, Overslagplaats, Filiaal, Infrastructuur en
Transport zijn de eigenschappen en processen van de elementen van het
model geprogrammeerd. Daarnaast bevat het programma nog enkele units voor
de opbouw van de interface en een animatie.
De animatie is met behulp van een Geografisch Informatie Systeem (GIS)
gemaakt. Diverse procedures zijn geschreven om een distributieproces in
elk gewenst gebied met daarin locaties zoals bijvoorbeeld
distributiecentra en filialen weer te geven. De huidige invoer wat betreft
de animatie bestaat uit alle filialen van Albert Heijn en een kaart van
Nederland. Het model rekent op basis van afstanden en rij- en filetijden
tussen postcodegebieden. Daarom zijn op de kaart alle postcodegebieden van
Nederland weergegeven. Daarnaast zijn water en stedelijke gebieden
toegevoegd om oriëntatie op de kaart te verbeteren. De vormgeving van
de kaart en de locaties zijn eenvoudig te wijzigen door de invoer van het
model aan te passen. Hierdoor kan bijvoorbeeld het distributieproces van
andere organisaties gesimuleerd worden.
Daarnaast ligt in het onderzoek nadruk op een verbetering van de besturing
van het distributieproces. Er is een wiskundig model opgesteld waarmee
ritplanningen voor de voertuigen berekend worden. Vervolgens zijn
heuristieken opgesteld om een optimale oplossing voor de belevering van de
filialen te benaderen. Met behulp van deze heuristieken kunnen aan de hand
van de bestellingen van de filialen, voor zowel het traject tussen
distributiecentrum en overslagplaats als tussen overslagplaats en
filialen, ritplanningen opgesteld worden. Deze manier van plannen sluit
goed aan bij de vraaggestuurde distributie volgens het zogenaamde
'pull'-principe. Daarnaast is, door de nieuwe ritplanning, de
beladingsgraad van een voertuig groot, en de verblijftijd van een stadsbox
op de overslagplaats klein. Met behulp van de cases 'Amsterdam stad' en
'Groningen stad' is aangetoond dat met de nieuwe ritplanning betere
prestaties behaald worden.
Tenslotte zijn met het model verscheidene experimenten uitgevoerd, waarin
varianten op een basisconcept met behulp van prestatie-indicatoren als
vervoersprestatie, doorlooptijd en leverbetrouwbaarheid, zijn onderzocht.
Verschillende invoerparameters worden gevarieerd voor de referentiecase
'Amsterdam stad' en een basisconcept waarin shuttles met een capaciteit
van 6 boxen en stadsvoertuigen met een capaciteit van 3 boxen ingezet
worden. De experimenten demonstreren de geschiktheid van het
simulatiemodel voor het onderzoeken van de distributieconcepten.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2002.10.02;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.