J.F. Zuijderwijk
Processen passagiers op vliegvelden.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2003.TL.6715, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
Op vliegvelden vinden complexe processen plaats. In en rond de
passagiersterminal vinden een drietal hoofdprocessen plaats, te weten het
veranderen van vervoermiddel door de passagier, het verwerken van
passagiers en het maken en ontbinden van passagiersgroepen. Passagiers
worden onderscheiden in vertrekkende passagiers, aankomende passagiers en
transferpassagiers.
Vertrekkende passagiers zijn passagiers die aan de landzijde van een
vliegveld aankomen. Hierna zullen deze passagiers in de vertrekhal veelal
inchecken. Voor het inchecken bestaan diverse varianten. De passagiers
worden hierna gecontroleerd op wapens en explosieven. Dan volgt, indien
nodig een controle door de douane. Voor het boarden worden de passagiers
veelal opgevangen in wachtruimten, waar men eventueel kan eten en winkelen.
Het proces voor aankomende passagiers is vrij eenvoudig, na het
uitstappen, verplaatsen de passagiers zich vaak zo snel mogelijk naar de
check-out, waar deze passagiers weer aan hun bagage worden gekoppeld.
Indien nodig volgt hierna een controle door de douane en immigratiedienst.
Vervolgens verlaten de passagiers het vliegveld via de aankomsthal.
De transferpassagier gebruikt een vliegveld om over te stappen van een vliegtuig
op een ander vliegtuig. Er zijn vier typen transferpassagiers, te weten:
- Passagiers -> afkomst nationaal, bestemming nationaal
- Passagiers -> afkomst internationaal, bestemming internationaal
- Passagiers -> afkomst internationaal, bestemming nationaal
- Passagiers -> afkomst nationaal, bestemming internationaal
Elk type transferpassagier heeft specifieke eigenschappen, zoals
douane-afhandeling en de te verwachte loopafstand.
Er zijn een zevental basisconfiguraties om een luchthaventerminal in te
delen. Al deze configuraties hebben eigen specifieke kenmerken. Indien een
luchthaven een terminal wil ontwerpen zal aan de hand van de gewenste
configuratie-eisen een basisconfiguratie of een combinatie van
basisconfiguraties worden gekozen. Indien de capaciteit van een terminal
te klein is kan voor een verticale spreiding van activiteiten gekozen
worden.
Bij het ontwerp van een terminal dient ook rekening gehouden te worden met
het type passagier wat verwerkt moet worden. Het type passagier onderscheidt
zich door reisdoel, bestemming en type vlucht (charter/lijnvlucht).
De grootte van de terminal wordt hoofdzakelijk bepaald door het aantal
passagiers dat jaarlijks verwerkt moet worden. Hiervoor zijn standaard
berekeningen beschikbaar.
De maximale capaciteit van een luchthaventerminal is van een groot aantal
factoren afhankelijk. De belangrijkste factoren zijn:
- Loopafstand passagiers
- Gewenst serviceniveau voor passagiers
- Gewenste performance vliegveld
- Verkeerspiekeigenschappen
- Volume transferpassagiers
- Technologische ontwikkelingen
De configuratie van de terminal is van grote invloed op de loopafstand van
de passagiers. Aan de hand van de configuratie, het percentage
transferpassagiers en het percentage hub transferpassagiers kan de
gemiddelde loopafstand van passagiers worden bepaald.
De veiligheid van vliegen wordt voor een groot deel aan de grond bepaald.
Het goed controleren van passagiers is daarom van groot belang. Voor de
passagierscontrole zijn metaaldetectors en Röntgenscanapparatuur het meest
gebruikt.
De ontwikkeling van lowbudget luchtvaartmaatschappijen stelt heel andere
eisen aan de vliegvelden. Vliegvelden zullen zich meer moeten concentreren
op de afhandeling van vliegtuigen en minder op de service naar passagiers
toe.
De gevolgen van de ramp op 11 september 2001 hebben vooral invloed op de
beveiliging van vliegvelden en passagiers.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2003.05.06;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.