P.A. van der Schaar
Belevering door middel van een stadsbox. Mogelijkheden voor een stadsbox bij een
Albert Heijn filiaal.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2002.LT.6717, Transporttechnologie, Logistieke Techniek.
De invoering van een nieuw logistiek concept aangaande de bevoorrading van
supermarkten door gebruik te maken van een stadsbox, heeft grote gevolgen
voor de manier van overslag van goederen bij de verschillende filialen.
Waar tot voor kort gebruik werd gemaakt van de roro-oplegger, is
tegenwoordig een normale vrachtwagen hét middel om winkels te
bevoorraden. Vanwege de restricties die nu en in de toekomst door
gemeenten worden opgelegd aan binnenstedelijk goederenvervoer, wordt
gezocht naar een oplossing waardoor grote en zware vrachtwagens niet meer
de stadscentra in hoeven. In dit kader is een tweetal kleine
stadsdistributievoertuigen (SDV's) ontworpen die, beladen met twee of
drie stadsboxen, vanaf de stadsrand het centrum inrijden om de winkels
aldaar te beleveren. Het doel van dit onderzoek is om vast te stellen hoe
de goederenafhandeling bij een filiaal dient te geschieden bij dit nieuwe
logistieke concept.
Hiertoe is om te beginnen bij twee filialen van Albert Heijn, namelijk
aan de Brabantse Turfmarkt en aan de Laan van Altena, beide in Delft,
onderzocht hoe deze afhandeling momenteel wordt gerealiseerd. Gebleken is
dat er geroeid wordt met de beschikbare riemen. Vooral het filiaal aan de
Brabantse Turfmarkt, dat gelegen is in het centrum van Delft, en
dientengevolge zich uitstekend leende voor dit onderzoek, is vanwege de
onhandige ruimte-indeling enerzijds en ruimtegebrek anderzijds, gedwongen
enkele ongewenste situaties voor lief te nemen.
De vestiging aan de Laan van Altena is in een stadswijk gelegen. Deze
winkel is qua oppervlak 1,3 maal zo groot als de vestiging aan de
Brabantse Turfmarkt. Ondanks de grotere aantallen goederen die hier
dagelijks worden gebracht, vindt de afhandeling van de goederen in grote
lijnen op identieke wijze plaats.
Bij de beide filialen is bovendien in kaart gebracht wat de verschillen
zijn tussen de leveringen 'houdbaar' en 'vers'.
Nu bekend is hoe het logistieke proces van bevoorrading van supermarkten
eruit ziet, wordt onderzocht wat de mogelijkheden in de toekomst zijn als
de bevoorrading plaatsvindt middels het nieuwe concept. Hierbij worden de
twee typen SDV beschouwd, te weten de twee-box bakwagen en de multitrailer,
en voor elk der SDV drie manieren om met de stadsbox te beleveren.
- De eerste mogelijkheid is roll-on roll-off.
De stadsbox komt niet van het SDV af, de transporteenheden worden direct
uit de stadsbox gereden. Nu is bij de twee-box bakwagen een apart
overslagstation op straat nodig om tijdelijk één box op te
stallen en af te handelen, terwijl de tweede box vanaf de laadklep wordt
gelost. Dit overslagstation dient een aandrijving te bevatten vanwege de
grote maximale massa van een volle stadsbox. Bij de multitrailer levert
deze manier van overslag geen problemen op en kan er zonder hulpmiddelen
snel gelost worden.
- Een tweede manier is om de stadsboxen af te zetten voor de deur (niet
letterlijk) van een magazijn.
De volle stadsboxen kunnen snel worden neergezet en de lege weer worden
meegenomen. Op deze manier hoeft een SDV niet lang bij een filiaal stil te
staan.
Groot nadeel is dat voor de twee-box bakwagen vier overslagstations nodig
zijn voor de deur, terwijl bij belevering door de multitrailer met drie
stadsboxen, liefst zes overslagstations nodig zijn, alle aangedreven. Dit
is een dure oplossing omdat elk filiaal nu zijn eigen overslagstations
moet hebben. Verder vergt deze overslagmethode bijzonder veel vrije ruimte
nabij een supermarkt, hetgeen met name bij binnenstedelijke winkels niet
voorhanden is. Ook moet er nu over beveiliging van de boxen worden
nagedacht.
Bij de beschouwing van deze oplossing wordt er van uit gegaan dat een
twee-box bakwagen twee stadsboxen tegelijk vervoert, de multitrailer drie.
Als de beide voertuigen per rit slechts één box het
stadscentrum in brengen, is er een aanzienlijk groter aantal ritten nodig
van de stadsrand naar het filiaal dan bij de situatie dat de SDV's twee,
respectievelijk drie boxen vervoeren; bij deze situatie zijn er wel maar
twee overslagstations nodig.
- De laatste manier betreft overslag buiten, terwijl de afhandeling van
stadsboxen binnen plaatsvindt.
Deze wijze van overslag wordt gerealiseerd door aan de ene kant van een
magazijn de stadsboxen af te zetten op een (aangedreven)
rollenbaan-constructie, via dewelke de boxen een magazijn in worden
geleid. Binnen vindt de daadwerkelijk overslag van goederen plaats, en
vulling van de stadsboxen met retourgoederen. De stadsboxen worden nu op
de rollenbaan het magazijn doorgeleid naar de 'andere kant', alwaar ze
weer naar buiten worden geleid om daar door het SDV te worden opgepikt.
Deze methode vereist een aangedreven rollenbaan door hele het magazijn,
hetgeen een enorme investering zal vergen. Verder moet er binnen in het
magazijn ruimte zijn voor minimaal vier stadsboxen, en moeten er openingen
zijn in de muren waar de boxen doorheen passen. Ieder magazijn zal dus
moeten worden verbouwd. Vanwege deze argumenten is deze wijze van belevering
zeker geen verbetering ten opzichte van de huidige.
Ook hier wordt er van uit gegaan dat het stadsdistributievoertuig met twee
of drie stadsboxen bij een filiaal arriveert. Als er één box
per rit wordt meegenomen, is er minder ruimte nodig per magazijn, echter
ook dan zijn er veel meer transporten nodig om een filiaal bevoorraad te
houden.
Al met al zijn er theoretisch zeker verbeteringen te behalen door gebruik
te maken van een stadsbox teneinde de stroom transporteenheden te
bundelen. In het hypothetische geval dat bij een filiaal aan alle
geschetste kanttekeningen en randvoorwaarden wordt voldaan, is het
mogelijk om de stadsboxen gespreid over de dag af te handelen hetgeen geen
piekdrukte oplevert op het moment dat het SDV arriveert. De magazijns
zullen er bijzonder overzichtelijk uitzien en het SDV's zullen gedurende
een minimale tijdsduur de straat blokkeren.
De praktijk wijst echter uit dat er een onoverkomelijk aantal haken en
ogen aan het nieuwe concept kleeft, waardoor de invoering van dit concept
meestentijds niet wenselijk wordt geacht. Echter slechts door de
multitrailer te gebruiken als stadsdistributievoertuig, en de winkel
roll-on roll-off te beleveren, valt de nodige tijdwinst te behalen tijdens
de overslag. De verschillende supermarkten hoeven zich niet in allerlei
bochten te wringen om invoering van het nieuw concept mogelijk te maken,
bijvoorbeeld in de vorm van nieuw te ontwerpen overslagstations om de
boxen tijdelijk op te stallen, rollenbanen of bouwkundige aanpassingen.
Rapporten studenten Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2003.02.11;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.