W.J. Naaijkens
Belt displacement in horizontal curves.
Computeropdracht,
Rapport 2003.TL.6779, Transporttechnologie.
Dit rapport verstrekt de lezer een overzicht van de huidige
berekeningsmethoden voor bandtransporteurs met een baan voorzien van
horizontale bochten. Daarna volgt de beschrijving van het ontwerp van een
computerprogramma wat gebruikt kan worden om de bandverplaatsing in de
bocht te visualiseren. Dit programma kan ook de krachten, optredend op een
geleiderol, berekenen, indien de verplaasting van de band een maximum
waarde overschrijdt.
Het fundamentele concept van een band in een horizontale bocht is
eenvoudig. Als een element van de band door de bocht beweegt, wordt het
gedwongen in de richting van het middelpunt van de bocht te glijden door
ongebalanceerde spanningskrachten in de band. Deze ongebalanceerde
spanningskrachten vormen de motiverende krachtvector.
Als de band dwars op de rollen beweegt, werken de zwaartekracht en
wrijvingskrachten tussen band en rollen deze beweging tegen. Deze krachten
vormen de resisterende krachtvector.
De motiverende en resisterende krachtvector werken in tegengestelde richting.
Als deze krachten evengroot zijn, zal de band een evenwichtspositie innemen.
De band heeft dan een krachtenevenwicht bereikt. Deze berekening kan gebruikt
worden om de bandverplaatsing te berekenen. De bandverplaatsing hoeft dan niet
fysiek beperkt te worden. Het krachtenevenwicht houdt de band op zijn plaats.
Deze berekeningen zijn gebaseerd op statische analyse, en er is dus geen
rekening gehouden met dynamische verschijnselen.
Indien de band fysiek beperkt wordt in zijn verplaatsing, is de kracht op
deze beperkende zij-rol gelijk aan het verschil tussen de motiverende en
resisterende kracht behorende bij die bandverplaatsing.
De vergelijkingen die de evenwichtscondities beschrijven zijn gebruikt om
algoritmes te vormen voor het computer programma. Deze vergelijkingen zijn
met Maple 7.0 omgevormd tot eenvoudige lineaire vergelijkingen. Het
bandverplaatsings berekening programma (HCDisplacement) geschreven in
Visual Basic gebruikt deze vergelijkingen om de verplaatsing te berekenen.
De belangrijkste input wordt geladen via een data file met informatie over
de band dynamica. De gebruiker kan verschillende parameters (geometrie
e.d.) invoeren en testen wat de verplaatsing wordt.
Het programma bestaat uit verschillende interfaces; de belangrijkste
output is een grafiek met de bandverplaatsing uitgezet tegen de tijd.
Ter conclusie is de invloed van de input gegevens bestudeerd, gevolgd door
de voornaamste aanbeveling dat om de output te kunnen valideren, tests
zullen moeten worden uitgevoerd.
Rapporten studenten Transporttechniek
Gewijzigd: 2003.07.14;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.