Technische Universiteit Delft
Faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen
Transporttechnologie



J. van Klinken Aandrijving met soft-start in transportwerktuigen. Toepassing van de electronische soft-start in de transporttechniek.
Literatuuropdracht/scriptie, Rapport 2003.TL.6781, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.


In dit onderzoek is als eerste ingegaan op de verschillende factoren die aanleiding geven tot een soft-start. Binnen een afgebakende groep van transportwerktuigen is gekeken naar welke problemen er optreden bij het direct aanlopen van deze werktuigen. Hieruit bleek dat er een drietal problemen kunnen optreden:
  1. wielslip
  2. oververhitting van de aandrijfmotor
  3. slecht dynamisch gedrag van het werktuig
De oplossing voor het geval van wielslip is het verkleinen van de versnelling. In het geval van oververhitting is de oplossing het in trappen vergroten van de snelheid. Als het dynamische gedrag een rol speelt wordt het complexer. De belangrijkste parameters zijn de stijfheid van het systeem, de aanlooptijd en vorm van het versnellingsdiagram.

Aan de hand van verschillende elektrische omzetters is vervolgens geïnventariseerd welke aandrijvingen geschikt zijn voor een soft-start en welke regelstrategieën het meest worden gebruikt. De belangrijkste regelstrategieën zijn frequentieregeling en vectorgestuurd regelen. Er zijn verschillende combinaties van aandrijvingen die binnen de transporttechniek gebruikt worden. Een aandrijving die veel gebruikt wordt en goede dynamische eigenschappen heeft, is een kooiankermachine in combinatie met een spanningsbronomzetter.


Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2003.11.26; logistics@3mE.tudelft.nl , TU Delft / 3mE / TT / LT.