S. Drenth
Analyse en simulatie railterminal Hoofddorp.
Doctoraalopdracht,
Rapport 2003.TL.6802, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Het Ondergronds Logistiek Systeem (OLS) in combinatie met een Europees
spoorwegnet voor hogesnelheidstreinen wordt gezien als een mogelijke
oplossing voor het bereikbaar blijven van verre aanvoer- en afzetmarkten
in Europa voor hoogwaardige, tijdkritische goederen. Het OLS is een
ondergrondse buisverbinding voor transport van tijdkritische goederen,
tussen Amsterdam Airport Schiphol, de Bloemenveiling Aalsmeer en een nieuw
te ontwikkelen railterminal nabij Hoofddorp. Deze railterminal zal de
verbindende schakel tussen het OLS en het railtransport vormen.
Doel van dit onderzoek is het ontwikkelen van een simulatiemodel, dat het
logistieke proces op de terminal goed afbeeldt. Met dit model zal
vervolgens een eerste verkenning van de ontwerpkarakteristieken uitgevoerd
worden en zullen een aantal belangrijke ontwerpkarakteristieken
gekwantificeerd worden.
Allereerst zijn de randvoorwaarden voortkomend uit het aan- en
afvoerproces in kaart gebracht. Daarbij worden de goederenstromen naar
aard, grootte en bestemming beschreven. Tevens wordt er onderzocht hoe de
omgeving van de terminal er uitziet. De terminal kent twee interfaces met
de buitenwereld: de OLS-zijde en de railzijde. Voor wat betreft de
railzijde van de terminal is een belangrijke conclusie, dat er gebruik
gemaakt zal worden van hogesnelheidstreinen. Er wordt een fictief
dienstrooster opgesteld. Op de drukste dag zullen zoÆn 79 treinen de
terminal aandoen, met een maximum van zes treinen per uur. De aanen afvoer
aan OLS-zijde zal verzorgd worden door OLS- voertuigen. Er zijn drie
verschillende voertuigenontwerpen bekend, alle voertuigen kunnen maximaal
één transporteenheid tegelijkertijd vervoeren. Voor het DTM
voertuig is een overslagstation ontworpen. De cyclustijd van dit station
bedraagt 60[s].
Een volgende stap is het vastleggen van het proces dat zich op de terminal
afspeelt. Daartoe wordt een eerste verkenning van het technische concept
gemaakt, waarbij wordt beredeneerd uit welke equipement de terminal zal
moeten bestaan. De mogelijkheden en beperkingen van deze equipement worden
beschreven.
Er worden drie concepten voor de mogelijke inrichting van de toekomstige
terminal gemaakt. Op basis van deze concepten wordt een generiek simulatiemodel
gemaakt. Het model is zo opgezet dat door het ingeven van andere
invoerparameters, verschillende concepten en varianten snel te onderzoeken zijn.
Het concept met de parallelle transport banen presteert het best. Bij dit
concept worden TRE's afgeleverd op een van tevoren bepaald
stackdeel. Er vindt geen uitwisseling van TRE's plaats tussen de
stackdelen onderling. Met betrekking tot dit concept worden onder andere
de volgende belangrijke conclusies getrokken:a
- De benodigde opslagcapaciteit wordt voornamelijk bepaald door de
toegestane verblijftijd van TRE's op de terminal. Voor de verschillende
concepten is deze parameter vrijwel gelijk. In het geval dat de TRE's
maximaal 8,5 uur op de terminal zullen verblijven, kan worden volstaan
met circa 650 opstelplaatsen.
- Het aanleveren van TRE's in de juiste stackdelen levert grote voordelen
met betrekking tot het intern transport. De gemiddelde afstand waarover
het intern transport plaatsvindt, wordt aanzienlijk ingekort en de
transporttijden nemen daarmee af. Nadeel van het aanleveren van TRE's a
bij een van tevoren bepaalde dock vormt de bezettingsgraad van de docks.
De werklast wordt minder goed over de docks verdeeld, waardoor gedurende
drukke perioden de wachttijden van OLS-voertuigen kunnen oplopen.
- Een gemiddelde overslagtijd per TRE van 4[s] is noodzakelijk om het
proces binnen de vastgestelde tijdsgrenzen te doen laten verlopen. Een
overslagtijd van 4[s] is alleen haalbaar als er minimaal acht
overslagwerktuigen tegelijkertijd inzetbaar zijn.
- Een gemiddelde transportsnelheid van het intern transport van
0.3[ms-1] is noodzakelijk om het proces binnen de vastgestelde
tijdsgrenzen te laten plaatsvinden. Een hogere interne transportsnelheid
werkt bevorderend op de prestaties van de terminal, maar is technisch
moeilijk uitvoerbaar.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2003.10.29;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.