I. de Jong
Ontwerp van een zij-afzetmechanisme voor de stadsbox.
Ontwerpopdracht,
Rapport 2003.TL.6808, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Door toenemende drukte in de stad blijkt distributie van goederen een
steeds groter probleem te worden. Wanneer gekeken wordt naar intercontinentaal
transport van goederen blijkt dat door de komst van een gestandaardiseerde
unit, de zeecontainer, het transport veel efficiënter kon worden.
Bij het locale goederentransport hoopt men hetzelfde te bereiken door ook
daar een gestandaardiseerde unit in te voeren: de stadsbox. Voor deze stadsbox
is een voertuig ontworpen en een principeontwerp voor een afzetinstallatie.
De afzetinstallatie heeft als bijzonderheid dat hij de boxen aan de zijkant
afzet.
De hoofdvraag van dit onderzoek is:
Is het ontwerp van het zij-afzetmechanisme technisch haalbaar?
Hiertoe worden van de belangrijkste onderdelen van het mechanisme, te weten
de hefarm en de aandrijving, de dimensies bepaald. Ook wordt er naar het
gedrag van het voertuig gekeken.
Het blijkt dat het voertuig alleen stabiel is te krijgen als er gebruik
wordt gemaakt van steunpoten die redelijk ver uit de wagen moeten staan.
Het chassis moet verstevigd worden om de belasting op te kunnen vangen.
De hefarm kan volledig gemaakt worden uit standaardprofielen. De profielen
worden aan elkaar gelast. De levensduur van een hefarm is ongeveer 8 jaar.
Er zijn standaard cilinders te vinden waarmee het geheel aangedreven kan
worden. De manier van aandrijven staat ter discussie. Doordat de
vrachtwagen achterwielaandrijving heeft is het niet mogelijk om het
mechanisme aan te drijven op de manier als in het principeontwerp
voorgesteld was.
Er wordt gekozen voor aandrijving met twee cilinders bij de cabine van de
vrachtwagens. De cilinders worden met een portaal op de wagen bevestigd.
Geconcludeerd mag worden dat het ontwerp van het zij-afzetmechanisme met
een aantal aanpassingen technisch haalbaar is.
Er wordt aanbevolen om e.e.a door te rekenen met een eindige elementen
pakket. Ook wordt aanbevolen om een frame te ontwerpen dat voldoende
torsiestijf is.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2003.11.03;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.