N. Spek
Laad-/lostijden goederen in stedelijke gebieden.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2004.TL.6824, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Het afleveren van goederen in stedelijke gebieden wordt steeds moeilijker.
De vraag naar producten neemt immer toe en de diversificatie van producten
ook. Tegelijkertijd neemt de acceptatie van grote voertuigen in dergelijke
gebieden af.
Overheden stellen daarom steeds vaker strikte regels op om overlast voor
de bewoners en bezoekers van de stedelijke gebieden te beperken. Als
gevolg hiervan wordt bevoorrading van winkels in deze gebieden een steeds
grotere uitdaging.
Er zijn al diverse concepten uitgedacht waarmee deze uitdaging wordt
aangegaan. Een daarvan is de Stadsbox, een kleine standaard laadeenheid
voor zowel shuttle- als stadsvervoer.
Om inzicht te krijgen in de verbeteringen die gebruik van de Stadsbox kan
betekenen voor distributie in stedelijke gebieden, is onderzocht hoe in de
huidige praktijk het laden en lossen in stedelijke gebieden
plaatsvindt.
Met behulp van de literatuur is een beeld gevormd van problemen die zich
voordoen bij distributie in stedelijke gebieden.
Veel problemen komen voort uit de regelgeving omtrent de fysieke toegang
van winkelgebieden en de verschillende voorwaarden die steden hierbij
hanteren. Ook de doorstroming van verkeer binnen steden is een groot
probleem.
Om een inschatting te kunnen maken van het voordeel dat het gebruik van de
Stadsbox heeft ten opzicht van het huidige laad-/losproces is kennis over
het huidige proces nodig.
In de literatuur is over dit proces nauwelijks informatie te vinden. Dit
heeft geleid tot het opzetten en uitvoeren van een onderzoek naar de
huidige laad-/losprocessen.
Voor het onderzoek is gedurende twee dagen de distributie van goederen in
een stedelijk omgeving gevolgd en vastgelegd met een videocamera. Aan de
hand van deze video-opnamen is een procesbeschrijving opgesteld en zijn
tijdmetingen verricht naar diverse handelingen die tijdens het
laad-/losproces een rol spelen.
De video-opnamen tonen daarnaast problemen bij het verplaatsen binnen een
stad en problemen die ontstaan door de huisvesting van de klant. Tevens is
van de video-opnamen een compilatievideo gemaakt als bijlage voor dit
rapport.
De metingen wijzen uit, dat er nu veel tijd wordt besteed aan het
rangschikking van lading en het tijdelijk afsluiten van de laadruimte.
De Stadsbox kan in veel situaties worden toegepast. In dit onderzoek zijn
slechts enkele van deze toepassingen vergelijkbaar met de geobserveerde
processen. Deze toepassingen zijn in het rapport beschreven.
Er is een vergelijking gemaakt tussen de tijd die nodig is voor het laden
en lossen in de huidige situatie met behulp van een laadklep en de
laad-/lostijden wanneer een Stadsbox gebruikt wordt.
Vergelijking van de processen conventioneel - boxafzet/swap laat
zien dat het gebruik van de box sowieso tot een tijdsbesparing leidt
t.o.v. de conventionele methoden.
Bij de boxafzet-processen wordt bij het afleveren van meer dan 9
rolcontainers een groot deel van de tijdwinst tenietgedaan door het
afzetten van de tweede box. Toch leidt het gebruik van de Stadsbox,
volgens deze vergelijking, in vrijwel alle gevallen tot tijdwinst.
Zoals uit de gegevens blijkt, is de grootste tijdwinst te behalen bij het
gebruik van het boxswap-proces. Het omwisselen van twee boxen kan
plaatsvinden in minder dan 3 minuten. Dit betekent een besparing van de
laad-/lostijd t.o.v. de conventionele methode van wel 80%.
Er dient hierbij wel opgemerkt te worden, dat er voor toepassing van de
boxswap-methode aanpassingen nodig zijn aan de laad-/loslocatie van de
ontvanger.
Gebruik van de Stadsbox volgens het boxafzet-principe leidt echter ook tot
aanzienlijke verbeteringen t.o.v. de conventionele werkwijze, zeker
wanneer er meerdere mensen werken aan het laden en lossen. In dat geval
levert het gebruik van de Stadsbox volgens het simultaanprincipe een
besparing op van bijna 25% bij het lossen en laden van 18
rolcontainers.
Ook bij het afleveren van minder dan 18 rolcontainers is de inzet van de
Stadsbox voordelig. Zo kunnen 9 rolcontainers met de Stadsbox volgens het
afzetprincipe door één persoon worden afgeleverd in ruim 20%
minder tijd dan het lossen van een gelijk aantal rolcontainers volgens de
conventionele methode duurt bij de inzet van twee mensen.
Zelfs het afleveren van één enkele rolcontainer levert bij
gebruik van de Stadsbox een besparing op van ruim 40%.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2004.03.19;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.