A. el Hadrati
Automatische laad-lossystemen van stukgoederen in/uit vrachtwagens.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2003.TL.6826, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
In de laatste jaren zijn er vele concepten ontwikkeld om stukgoederen
automatisch in/uit een vrachtwagen te laden of te lossen. Deze systemen
kan men onderverdelen in de volgende groepen:
- rollenbaan- en kettingbaansystemen: Dit zijn rollenbanen,
kettingbanen en combinaties daarvan die in de opleggers ingebouwd kunnen
worden. Deze systemen kunnen stand-alone of in combinatie met een
stationair systeem gebruikt worden. Het stationaire systeem is meestal ook
voorzien van dezelfde technieken. Rollenbanen kunnen gecombineerd worden
met een wielunit-aandrijving, om luchtvrachtpallets over te slaan, of met
kettingen om pallets te laden of te lossen. Er kunnen echter ook alleen
kettingbanen toegepast worden in zulke systemen.
- bewegende vloeren systemen: Deze systemen lijken in hun werking veel
op kettingbaansystemen. Het enige verschil is dat nu de bewegende delen
van de vloer helemaal vlak zijn. Tot deze categorie behoren
lamellenbaansystemen, megabandsystemen en plankensystemen. Lamellenbaan-
en megabandsystemen kunnen bijna alle soorten lading overslaan.
Plankensystemen zijn specifiek gemaakt voor stortgoed en kunnen ook
gebruikt worden voor pallets.
- Vorkensystemen: Door een stationair systeem in het magazijn op te
stellen en van verrijdbare vorken te voorzien kunnen vrachtwagens
automatisch geladen of gelost worden. De vorken zijn hefbaar uitgevoerd en
kunnen pallets oppakken en in sommige gevallen ook rolcontainers.
- laad-/ losrobots: Dit zijn gerobotiseerde heftrucks die de
laadruimte van de vrachtwagen in of uit kunnen rijden. Uitgerust met
sensoren en detectiemiddelen, nemen de robots de interne afmetingen van de
oplegger op en zetten de lading in de juiste plaats neer. Deze systemen
kunnen in de meeste gevallen alleen toegepast worden voor het laden en
lossen van pallets.
- diverse andere systemen: tot deze groep behoren de kraansystemen,
automatische telescoopbanden en stapelsystemen. Kraansystemen zijn deels
automatisch en worden ingezet om pallets over te slaan. Het zijn kranen
die voorzien zijn van vorken en over het laad/losdock kunnen bewegen.
Automatische telescoopbanden kunnen in de laadruimte uitschuiven en
automatisch de binnenwanden van de oplegger detecteren. Ze worden speciaal
gebruikt voor het laden van zakken. Stapelsystemen zijn robots die
volledig automatisch losse dozen in de laadruimte stapelen. De dozen
worden vanuit het magazijn aangevoerd door middel van een telescoopband.
Door het inzetten van automatische laad- en lossystemen kunnen zeer korte
laad-/ en lostijden behaald worden. Een overslagduur van 5 minuten is
reëel.
Beperkte flexibiliteit bij het overslagproces, voorzieningen
op het laaddock en benodigde aanpassingen op de vrachtwagens beperken de
toepassingsgebieden van automatische overslagsystemen. Drankenfabrieken en
productiebedrijven zijn tot nu toe de grote gebruikers van deze systemen.
Omdat het transport bij dit soort bedrijven kortcyclisch is, wordt een
investering in een automatisch systeem snel terugverdiend.
Met automatische systemen als de laad-/ en losrobots kunnen standaard niet
aangepaste vrachtwagens bediend worden. Omdat ook de flexibiliteit van de
overslag voldoende is, zullen deze systemen wellicht in de toekomst meer
toegepast worden.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2004.02.25;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.