G. van der Werf
Conceptueel onderzoek naar één-box stadsdistributievoertuigen.
Ontwerpopdracht,
Rapport 2004.TL.6830, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Inleiding
Er worden in toenemende mate beperkingen opgelegd aan het wegvervoer in
Nederlandse binnensteden. In het kader van deze problematiek wordt een
haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd, waarin binnensteden worden bevoorraad
door middel van 'Citybox': een nieuw type laadeenheid. Deze laadeenheid
wordt door middel van een zogenaamd stadsdistributievoertuig (SDV), door
de binnenstad vervoerd.
Het type SDV dat potentie heeft om binnen alle beperkingen van de
binnenstad te vallen, is het 'één-box voertuig': een SDV dat
één Citybox tegelijkertijd kan vervoeren.
In dit rapport wordt antwoord gegeven op de vraag: 'Wat is het optimale
concept, voor een ontwerp van een één-box
stadsdistributievoertuig?'.
Op basis van literatuuronderzoek, zijn ideeën voor concepten verzameld
en zijn nieuwe concepten bedacht. De concepten zijn beoordeeld op
functionaliteit en van het meest kansrijke concept zijn de aanmerkingen nader
onderzocht.
Rapportkern
Er zijn negentien concepten van het SDV getoetst. De criteria voor de
beoordeling, zijn opgedeeld in drie gebieden:
- cross docking (de overslag van Cityboxen);
- transport (het rijden van het SDV door de binnenstad);
- aflevering (het afleveren van de inhoud van de Citybox, in de
binnenstad).
De kritische schakel van het meest kansrijke concept is 'cross docking'.
Er zijn tien alternatieven voor cross docking getoetst en het optimale
alternatief, overslag met behulp van een vorkheftruck, is verder onderzocht.
Dit heeft geresulteerd in het uiteindelijke concept voor het SDV.
Conclusies en aanbevelingen
Het concept dat als beste uit de beoordelingen komt, is de 'Rolcontainer
laadklep', zie figuur 1.

Figuur 1: Beste concept: Rolcontainer laadklep, zij- en achteraanzicht
De conclusies, die voor dit concept kunnen worden
getrokken, zijn:
- Het concept heeft een laadklep voor rolcontainers;
- De laadklep is vouwbaar, zie figuur 2;

Figuur 2: Laadklep is vouwbaar, t.b.v. cross docking
- De Citybox krijgt een aangepaste deur;
- De Cityboxen worden met behulp van een vorkheftruck overgeslagen;
- De plaatsing van de Citybox op het SDV gebeurt achterwaarts, zie
figuur 2.
- De hoofdafmetingen van het voertuig, zijn globaal (l×h×b) 4,5×3,1×2,15 m,
inclusief Citybox.
- De massa van het lege voertuig is circa 2,5 ton, met maximaal beladen
Citybox circa 6 ton.
Er moet nog onderzoek worden gedaan naar:
- aflevering van rolcontainers met behulp van de laadklep, met
specificaties van de laadklep;
- een nieuwe deurconfiguratie van de Citybox, ook geschikt voor gebruik
van de laadklep;
- het vastzetten van de Citybox op het voertuig, met eisen voor de
positionering van de Citybox.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2004.01.01;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.