I. de Jong
De stadsbox op het distributiecentrum
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2004.TL.6833, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
In 2001 is het onderzoeksproject Stedelijke Distributie in de Retailketen
gestart. Dit project richt zich op het ontwikkelen van nieuwe concepten
voor stadsdistributie. De vakgroep Transporttechniek en Logistieke Techniek
is nauw betrokken bij dit onderzoeksproject. In het kader van dit project
is er een nieuwe multifunctionele laadeenheid - de stadsbox - ontwikkeld.
In een stadsbox passen negen standaard rolcontainers. Het idee
is om de keten van distributiecentrum naar klant in tweeën te
knippen. De grote afstanden worden overbrugd met voertuigen die een grote
capaciteit hebben. Deze voertuigen moeten heen en weer gaan rijden tussen
centrale distributiecentra en goed bereikbare overslagpunten die aan de
rand van de stad gevestigd zijn. Vanaf deze overslagpunten worden kleinere
voertuigen ingezet om de laatste paar kilometer naar de klant overbruggen.
Dit rapport richt zich op de afhandeling van de stadsbox op het centrale
distributiecentrum. De distributiecentra zoals die er nu zijn zullen in
meerdere of mindere mate moeten worden aangepast om optimaal te kunnen werken
met de stadsbox. In dit verslag wordt besproken hoe de stadsbox het
distributiecentrum beïnvloed en worden er voorstellen gedaan voor het
ontwerp van het gedeelte van het distributiecentrum waar de stadsbox op
van invloed is.
In figuur 1 zijn de functies weergegeven welke op een distributiecentrum
worden.

Figuur 1. Functies op een distributiecentrum
Ontvangst goederen, Expeditie en Transport worden direct door de stadsbox
beïnvloed. Aan Ontvangst Goederen worden de functies Lossen Oplegger
en Lossen Stadsbox toegevoegd. Aan Expeditie worden de functies Laden
Stadsbox en Laden Oplegger toegevoegd. Transport beslaat het transporteren
van de stadsbox door het distributiecentrum.
Bij Ontvangst Goederen wordt gekeken naar de ontvangst van
cross-docking artikelen en van stadsboxen. De cross-docking artikelen
worden direct op strek geplaatst. De stadsboxen kunnen of op het
retourencentrum of op de strek het DC in. Ook is het voor de functie
Ontvangst Goederen van belang op welke manier de oplegger aan het dok
geparkeerd staat.
Expeditie beslaat voornamelijk het laden van de stadsboxen. Dit kan
decentraal (op de strek) of centraal gebeuren. Voor het benodigde
vloeroppervlak is het verder belangrijk om te weten of de laadvolgorde van
de rolcontainers in de stadsboxen belangrijk is. Is dit het geval dan
resulteert dat in grote buffers voor rolcontainers buiten de stadsboxen.
Transport beschrijft de acht manieren waarop de stadsbox door het
distributiecentrum getransporteerd wordt. Deze zijn te verdelen in drie
groepen. Bij de eerste groep vindt er geen transport van de stadsbox
plaats. Bij de tweede groep worden de stadsboxen binnen de afdeling
getransporteerd. Bij de derde groep worden de stadsbox door het
distributiecentrum getransporteerd en dient er een transportsysteem
aangelegd te worden.Tevens wordt geïnventariseerd op welke manier het
interne transport kan plaatsvinden.
Geconcludeerd kan worden dat centraal laden van de stadsbox zowel op een
bestaand DC als in een nieuwbouwsituatie de voorkeur geniet. Op een
traditioneel distributiecentrum zal men of op conventionele wijze moeten
blijven werken of een centraal vulpunt invoeren. Het is niet duidelijk of
deze optie in te passen in een bestaand DC. Dit komt doordat het benodigde
vloeroppervlak met behulp van een simulatie bepaald moet worden.
De beste manier om een stadsbox door het distributiecentrum te verplaatsen
is weergegeven in figuur 2.

Figuur 2. Route van stadsboxen door het magazijn
Bij deze optie worden de stadsboxen op het retourencentrum van de oplegger
gehaald en binnendoor via het centrale vulpunt naar de strek getransporteerd.
De benodigde ruimte binnen het DC voor de stadsbox is sterk afhankelijk
van het wel of niet belangrijk zijn van de laadvolgorde van de rolcontainers
in de stadsboxen. Er dient uitgezocht te worden of het vasthouden aan een
laadvolgorde en daardoor een hoge beladingsgraad van de stadsboxen opweegt
tegen de extra benodigde ruimte in het DC.
In z'n algemeenheid kan er geconcludeerd worden dat de stadsbox op het
distributiecentrum voordelen biedt.
De oplegger kan in een veel kortere periode afgehandeld worden en door het
invoeren van een centraal vulstation lijkt een distributiecentrum
compacter vormgegeven te kunnen worden.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2004.10.14;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.