J. van Klinken en C.H. Paus
De containerterminal van de toekomst
Doctoraalopdracht (literatuurstudie),
Rapport 2004.TL.6863A, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
De toenemende globalisering en groeiende wereldeconomie veroorzaken een
explosieve groei in het containertransport. Om de transportkosten te
minimaliseren worden er steeds grotere containerschepen in de vaart genomen.
De verwachting is dat met de groeiende containerstromen en de groei van
containerschepen tot 12.500 TEU de huidige terminalconcepten in 2020 niet meer
voldoen aan de eis om schepen binnen 24 uur af te handelen.
Doel van het afstudeerproject is het ontwikkelen van concepten voor de
Rotterdamse containerterminal van 2020, gevestigd op de tweede Maasvlakte,
die voor een goede afwikkeling zorgt van de containerstromen op zowel de
terminal zelf als naar het achterland toe.
Dit leidt tot de volgende probleemstelling: 'Vanwege de toenemende
scheepsgroottes, de daardoor groter wordende call-sizes en de scherpere
eisen van rederijen en verladers aan de overslagsnelheid zullen de huidige
terminalconcepten in 2020 niet meer voldoen voor wat betreft de
overslagsnelheid, de productiviteit van het interne transport, de
stackproductiviteit de bereikbaarheid vanuit het achterland en de
afhandeling van het wegtransport.'
Een belangrijke ontwikkeling wordt gevormd door de toenemende
veiligheidsmaatregelen met betrekking tot terreurdreiging. Door deze
veiligheidsmaatregelen komt er een steeds betere informatievoorziening op gang.
De verwachting is dat binnen afzienbare tijd van elke container de voor
partijen van belang zijnde gegevens worden uitgewisseld. Met deze toenemende
informatievoorziening kan de containerafhandeling efficiënter worden
georganiseerd.
Om een beeld te krijgen van de mogelijkheden voor de containerterminal van
de toekomst is onderzoek gedaan naar de vele innovaties die de afgelopen
decennia zijn gedaan. De meeste richtten zich daarbij op het vergroten van
de kraanproductie, de ruimteproductiviteit of verbetering van de interne
transportmiddelen.
Slechts een klein aantal innovaties wordt momenteel toegepast. In de
toekomst zullen veranderingen in de markt en een groeiende
containeroverslag voor situaties zorgen waarbij de toepassing van bepaalde
innovaties alsnog interessant gaat worden. De volgende innovaties kunnen
interessant zijn voor de toekomst:
- Insteekhaven;
- Kraan met verhoogde productiviteit;
- Twin lifting en/ of tandem lifting;
- Toepassing van een bufferplatform;
- Geautomatiseerde hijsvoertuigen;
- Bovenloopkranen.
Tijdens een brainstormsessie die gehouden is om ideeën te genereren
voor de containerterminal van de toekomst zijn een tweetal interessante
concepten naar voren gekomen, te weten de drijvende kade en de drijvende
kraan. Het sterke punt van deze twee concepten is een grotere
flexibiliteit door het verplaatsen van kranen. De twee belangrijkste
verschillen tussen bovenstaande concepten zijn dat bij de drijvende kade
meerdere kranen toegepast worden en er een verbinding is met de kade
waarover containers getransporteerd kunnen worden. Bij de drijvende kraan
daarentegen wordt slecht één kraan toegepast en moeten
containers direct overgeslagen worden op een binnenvaartschip.
Deze twee concepten zijn vergeleken met twee reeds bestaande
terminalconcepten: het terminalconcept waarbij de afhandeling van
containerschepen plaatsvindt met behulp van een kraan met verhoogde
productiviteit en het terminalconcept dat gebruik maakt van een
geïntegreerde binnenvaartkade.
Bij de beoordeling van de verschillende concepten is de weging van de
criteria flexibiliteit, kadeproductiviteit en de mogelijkheid tot directe
overslag het zwaarst. Betrouwbaarheid, inzetbaarheid en het kostenaspect
zijn van ondergeschikt belang.
Na het uitvoeren van een kwalitatieve beoordeling kwamen de drijvende kade
en de drijvende kraan als beste concepten naar voren. Beide concepten zijn
in separate rapporten nader uitgewerkt.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2005.07.10;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.