J. van Klinken
De drijvende containerkraan
Doctoraalopdracht,
Rapport 2004.TL.6863B, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
De hogere eisen die gesteld worden aan de containeroverslag zijn aanleiding
voor het organiseren van het project 'De Containerterminal van de Toekomst'.
Het project heeft als doel het inventariseren van nieuwe ideeën voor de
overslag van containers en het screenen van deze ideeën op haalbaarheid.
Eén van deze ideeën is de drijvende containerkraan. Het
vooruitzicht op een betere informatievoorziening in het containertransport
maakt het concept van de drijvende kraan aantrekkelijk voor directe overslag
van containers.
Het doel van deze opdracht is het verder uitwerken van het drijvende kraan
concept voor directe overslag van containers. Deze uitwerking zal beter
inzicht moeten geven in de technische, logistieke en economische
haalbaarheid van het concept. De uitwerking gebeurt aan de hand van een
gegeven schets van een drijvende kraan (zie figuur).
De uitwerking van de opdracht is opgedeeld in drie delen. In het eerste
deel van het rapport is het ontwerpkader beschreven en zijn uitgangspunten
opgesteld met betrekking tot de containerlogistiek. Een belangrijk
uitgangspunt is dat de containers die bestemd zijn voor directe overslag
in aparte baaien op het deepsea schip gestuwd zijn. Deze containers worden
via een overslagpunt in de haven naar het achterland vervoerd. Als
uitgangspunt is verder aangenomen dat er de beschikking is over een
transparante en volledige informatievoorziening voor containers.
In het tweede deel van het rapport zijn concepten ontwikkeld voor de
overslagfuncties op de drijvende kraan. Aan de hand van een multi-criteria
analyse zijn een drietal concepten geëvalueerd: een referentieconcept,
een concept met een kraan vast op een ponton en een concept met een kraan
rijdend over een ponton. Het gegeven idee van de drijvende kraan is gebruikt
als referentieconcept. Het concept met een vaste kraan is geselecteerd
vanwege de beste verhouding tussen kosten en productiviteit.
Het concept met een vaste kraan is in het derde deel van het rapport
verder uitgewerkt. De horizontale belastingen op de drijvende kraan zijn
berekend en bedragen ruim 400 kN in zowel langs- als dwarsrichting van de
kraan. Het op positie houden van de drijvende kraan gebeurt met lieren en
meerkabels aan het deepsea schip. Verder zijn de stabiliteit en het
dynamische gedrag van de drijvende kraan onderzocht. Tevens is aandacht
besteed aan de afstemming tussen de verschillende deelsystemen op de
drijvende kraan om een zo hoog mogelijke productiviteit te behalen. Tenslotte
zijn de investeringskosten en operationele kosten van het concept bepaald. De
totale kosten van directe overslag met de drijvende kraan zijn vergeleken
met de kosten voor de overslag op de deepsea terminal.
De belangrijkste conclusies zijn:
- Het direct overslaan van containers met een drijvende kraan is
logistiek haalbaar als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan;
- Het concept van een drijvende containerkraan is technisch haalbaar. De
bewegingen van de drijvende kraan blijven beperkt. Tijdens de overslag van
containers met de drijvende kraan treden geen grote problemen op;
- Directe overslag met een drijvende kraan is bij lage bezetting al
voordeliger dan de overslag op de deepsea terminal.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2005.07.10;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.