L. van Strien
Crossdocking in het Stadsbox-systeem.
Ontwerpopdracht,
Rapport 2004.TL.6883, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
In het onderzoek naar oplossingen voor congestieproblematiek in stedelijke
distributie staat het stadsbox-systeem centraal. Het stadsbox-systeem is
het transport, m.b.v. een multifunctionele ladingdrager (stadsbox), van
goederen, van DC naar de filialen in de binnenstad. Daarbij worden de
stadsboxen overgeslagen van een 6-box voertuig op een 1- of 2-box voertuig
aan de rand van de stad. Deze overslaglocatie, ofwel crossdock staat
centraal in dit rapport.
Na introductie van stadsbox-systeem wordt de ontwerpopdracht afgebakend. In
dit rapport wordt uitgegaan van een vaste / permanente
overslagvoorziening, waarbij de stadsboxen verplaatst worden over rollen.
Ook de transportketen en middelen liggen vast: van DC naar crossdock m.b.v
een 6-box shuttlevoertuig en van crossdock naar filiaal m.b.v. een 1-box
voertuig of 2-box voertuig.
Uit een simulatie [CiDiS, 2003] blijkt dat crossdocks van 0-10 boxen met
één dock voor het shuttlevoertuig voldoen, evenzo 10-25
boxen 2 docks en 25-75 boxen 3 tot 4 docks. Toch blijkt er bij een aantal
conceptontwerpen dat deze regel niet altijd opgaat. Door bepaalde lay-out
voldoen deze concepten sneller aan de eis van bv. 10-25 boxen, maar scoren
dan wel minder op een logistiek profiel dat snelle distributie simuleert,
een voorbeeld hiervan is "het plein".
Er bestaan verschillende componenten die verband houden met de
overslaglocatie of het overslaan van stadsboxen. Trefwoorden zijn,
boxtransport, hoogteverschil overbrugging, opslag, fixatie en geleiding,
theoretische doorvoertijd en kostenschatting. De theoretische doorvoertijd
geeft een wat plat beeld, hier ligt dan ook een aanbeveling om deze
parameter m.b.v simulatie voor een aantal concepten verder te onderzoeken.
Hierbij dienen dan zowel strategische als operationele aspecten verwerkt
te worden.
Bij de uitwerking van de 6 concepten voor crossdocks worden per concept de
volgende aspecten bekeken:
- Impressie en omschrijving
- Toetsing van 2 logistieke profielen (snelle- en langzame distributie)
- Theoretische doorvoertijd
- Minimale terreinoppervlakte
- Geraamde kosten
Om de verschillende concepten te vergelijken is aan elk concept een
bepaalde score toebedeeld. Deze score, behaald op basis van kwaliteit /
kwantiteit toetsing op criterias, is getabellariseerd in een
multi-criteria matrix. Opvallend is dat "de kade" voor alle drie de
groottes goed scoort en dat "duurdere" concepten goed scoren op beide
logistieke profielen. Een andere trend is dat naarmate het aantal
stadsboxen op de crossdock toeneemt, de 3-D concepten beter scoren.
In de bijlage is het één en ander gewijd aan het geleiden en
fixeren van ladingdragers, die eventueel dienst zouden kunnen doen in het
stadsbox-systeem.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2004.10.22;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.