K.H.P. Hemmen
Secundaire overbrengingen bij motorfietsen.
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2004.TL.6889, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Voor de secundaire overbrenging bij mototfietsen zijn er drie
mogelijkheden:
- Ten eerste de kettingoverbrenging. De kettingoverbrenging is een goedkope
overbrenging, mede door het feit dat de kettingoverbrenging de meest
gebruikte overbrenging is bij motorfietsen. Tevens kunnen er relatief
grote trekkrachten worden overgedragen bij relatief kleine afmetingen.
Hoewel in de laatste jaren veel gedaan is aan de levensduur, blijft de
overbrenging slijtagegevoelig en is onderhoud belangrijk. Ook kleven er
aan het gebruik van deze overbrenging nadelen op het gebied van trillingen
door het afrollen van de ketting op het kettingwiel en is er interactie
tussen de overbrenging en de achterwielophanging wat een
transmissieschokdemper onmisbaar maakt.
- Ten tweede de riemoverbrenging. De riemoverbrenging is een schone, sterke
overbrenging met een laag gewicht. Tevens is de riem relatief stil en
geluidsarm, doordat er geen smering nodig is. Alleen de afstelling van de
riem vraagt de nodige aandacht en is van grote invloed op de levensduur.
Het grote nadeel van de riemoverbrenging is dat door interne wrijving de
riem warm wordt bij hoge snelheden en daardoor de levensduur verkort wordt.
- Tenslotte de cardanoverbrenging. De cardanoverbrenging is een zeer
degelijke overbrenging die zeer onderhoudsarm is en tevens zeer stil. Ook
is de lange levensduur en de potentie om hoge vermogens aan te kunnen een
groot voordeel. Nadelig zijn de bouwkosten, het rendement en het gewicht.
Ook de reactie effecten op de achterwielophanging is een nadeel bij
conventionele ophanging, maar door de parallellogramophanging is dit
probleem verholpen.
Uiteindelijk kan men concluderen dat de ontwerper, hoe logisch ook, de keuze
moet maken. Zoals al eerder gezegd is technisch bijna alles mogelijk: de drie
overbrengingen kunnen dezelfde vermogens aan. Maar ze hebben alledrie hun
eigenschappen en consequenties van het gebruik ervan. De keuze zal gebeuren op
grond van de ontwerpspecificaties, die zo goed mogelijk dienen te passen bij
de karakteristieke eigenschappen van de beschreven overbrengingen.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2004.11.03;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.