J.J. de Boer
Schematic overview of aspects influencing the design and construction of a ferry terminal
Literatuuropdracht/scriptie,
Rapport 2004.TL.6942, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek.
Het doel van deze literatuurstudie is het geven van een schematisch
overzicht van alle aspecten die het ontwerp en de bouw van een veerhaven
beïnvloeden. In hoofdstuk 1 wordt deze ruwe probleembeschrijving
vertaald in een meer specifieke onderzoeksvraag: "Welke eisen stellen
haventype, geografische locatie, modaliteiten, schip, samenleving en de
natuurlijke omgeving op de lay-out van een veerhaven?" Lay-out is in deze
vraag de generieke term voor infrastructuur, apparatuur en de plattegrond
van een veerhaven. De onderzoeksvraag wordt geïllustreerd in figuur 1.

Figuur 1, Schematische onderzoeksvraag
De woorden in de blokpijlen (haven type, geografische ligging,
modaliteiten etc.) worden factoren genoemd. De hoofdstukken 2 tot en met 7
zijn elk gewijd aan één van deze zes factoren. De volgorde
waarin ze behandeld worden is gebaseerd op een geschatte impact van deze
factoren op basis van kosten en organisatie. Hoofdstuk 2 beschrijft de
implicaties die het type haven heeft. Vijf verschillende typen havens worden
er onderscheiden: sluishavens, kunstmatige getijdehavens, kunstmatige
niet-getijdehavens, natuurlijke getijdehavens en natuurlijke
niet-getijdehavens. Golven en getijde zijn de twee dominante aspecten die,
in verschillende mate, invloed hebben op de infrastructuur van deze haventypen.
De invloed van de geografische locatie wordt, op basis van impact in
termen van kosten en organisatie, het één na grootst
geschat. Er zijn drie natuurverschijnselen die vrijwel direct gekoppeld
kunnen worden aan een bepaalde plaats op aarde: een koud klimaat,
aardbevingen en zware stormen. De gevolgen die deze verschijnselen hebben
op de infrastructuur and apparatuur worden beschreven in hoofdstuk 3.
De uitdagingen die verschillende modaliteiten aan een veerhaven stellen
worden behandeld in hoofdstuk 4. Zes modaliteiten worden onderscheiden:
transport over het spoor, RoRo goederen, vrachtwagens, personenauto's,
fietsers en motorrijders en voetgangers. De volgorde waarin de
modaliteiten behandeld worden is gebaseerd op de geschatte impact op de
totale lay-out van de haven.
Hoofdstuk 5 beschrijft de effecten die de veerboot zelf heeft op de
lay-out van de terminal. Alleen statische aspecten van de veerboot, zoals
het aantal schepen, de grootte van het schip, de manoeuvreerbaarheid, het
laden en lossen en het ankeren worden besproken.
De samenleving eist op verschillende manieren de aandacht van ontwerpers
en exploitanten van veerhavens. Hoofdstuk 6 geeft een kort overzicht van
de juridische eisen en de uitdagingen die gesteld worden door het
toenemende bewustzijn voor de natuur.
Hoofdstuk 7 beschrijft de laatste factor: uitdagingen van de natuur, die
een relatief kleine impact hebben. Sedimentatie, regen, onweer en mist
zijn aspecten die niet over het hoofd gezien moeten worden, maar die ook
zeker geen verstrekkende gevolgen hebben.
In hoofdstuk 8 worden de uitkomsten en resultaten van het rapport nog
één maal kort op een rij gezet. Een schematisch overzicht
van de eerste zeven hoofdstukken is eveneens in dit hoofdstuk opgenomen.
Hoofdstuk 9 behandelt twee casestudies. De eerste behandelt de aanleg van
een nieuwe, relatief kleine veerhaven in Alaska, VS. De aanleg van een
nieuwe terminal voor een hogesnelheidsveerboot in Split, Kroatië
wordt besproken in de tweede. De case studies zijn bedoeld om dit rapport
toe te lichten en te verduidelijken. Ze illustreren de bevindingen van de
hoofdstukken 2 tot en met 8 en ze geven een voorbeeld van hoe deze
bevindingen gebruikt kunnen worden.
Hoofdstuk 10 sluit dit rapport af met een vragenlijst die gevormd is uit
de schematische overzichten aan het eind van bepaalde hoofdstukken en
paragrafen. Deze vragenlijst is buitengewoon handzaam in het
oriënterende deel van het proces van het ontwerpen van een veerhaven.
De lijst laat de belangrijkste hoofdstukken uit dit rapport zien en het
wijst bovendien de te kwantificeren aspecten aan.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
Gewijzigd: 2005.08.07;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.