Technische Universiteit Delft
Faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen
Transporttechnologie



H.J.F. Grimbergen Simulatie ter ondersteuning van planning en beheersing in complexe projecten. Ontwerp en beheersing van het ontgravingsproces voor de diepe stations in de Noord/Zuidlijn
Doctoraalopdracht (tweede fase), Rapport 2005.TL.6982, Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek / Industriële Organisatie.


De constructie-industrie in het algemeen heeft behoefte aan betere projectbeheersing: marges zijn laag, faalkosten zijn te hoog en optimalisatie over de gehele keten is, op een enkele uitzondering na, ver te zoeken. Bij zowel opdrachtgevers, adviesbureaus als aannemers heerst de gedachte dat het beter kan en er bestaan al redelijk wat initiatieven in de richting van betere besluitvorming en vooral betere contractvormen maar dit onderzoekt bevestigt dat in complexe projecten met name behoefte bestaat aan betere projectbeheersing.

Ook bij de aanleg van de Noord/Zuidlijn bestaat deze behoefte. De aanleg van de diepe stations in de binnenstad van Amsterdam heeft in de eerste fasen de nodige vertragingen opgelopen en men wordt op dit moment geconfronteerd met een tweeledig probleem. Door de vertragingen is de ontgraving van station Vijzelgracht een kritiek aspect geworden in de aanleg van de boortunnel (het station moet namelijk ontgraven zijn voordat de tunnelboor deze kan passeren). De aanleg van de boortunnel is weer het kritieke element in het totale project. Voldoende reden dus om te pogen het ontgravingproces te versnellen. Maar terwijl vanuit de projectorganisatie de wens tot versnelling bestaat presenteert de verantwoordelijke aannemer juist een planning die de origineel begrote doorlooptijd ruim overschrijdt. Zonder verder al te diep in te gaan op de belangen van de verschillende partijen en hun bevoegdheden, verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden, kan gesteld worden dat in het overkoepelende projectbelang gezocht moet worden naar een manier om het ntgravingproces dusdanig te beheersen dat een zo kort mogelijke doorlooptijd gerealiseerd wordt.

Projectbeheersing in brede zin houdt in dat gedurende het hele project sprake is van een heldere en haalbare doelstelling, dat inzichtelijk is wanneer de noodzaak of de mogelijkheid zich voordoet om het project positief te beïnvloeden en dat bekend is waar die mogelijkheden zich bevinden: het halen van de doelstelling zou in voorkomende gevallen onder druk kunnen komen te staan maar het is evengoed mogelijk dat in andere gevallen (extra) winst te behalen is door in te spelen op veranderingen in of in de omgeving van het project.
Uiteraard moet de mogelijkheid bestaan om in te grijpen in het project maar het is van groter belang dat ook de consequenties van een ingreep inzichtelijk zijn. Zonder dit inzicht is het onmogelijk om een goed onderbouwde beslissing tot ingrijpen te nemen.
In eenmalig uit te voeren projecten is dit inzicht wel proefondervindelijk te verkrijgen maar vervolgens niet meer toe te passen op de situatie waarin de ingreep is doorgevoerd, simpelweg omdat die zich niet meer voordoet.

Om te ontsnappen aan deze paradox is besloten tot de ontwikkeling van een simulatiemodel. Simulatie van projecten met veel onzekerheden in het algemeen en van het ontgravingproces in het bijzonder biedt de mogelijkheid om in alle fasen van het project een beter inzicht te ontwikkelen in het verwachte verloop van de uitvoering en in de achterliggende oorzaken van bepaalde scenario's.

In dit onderzoek is niet gekeken naar de invloed van bepaalde ontwerpkeuzes op het uiteindelijke ontgravingproces. Simulatie biedt wel de mogelijkheid om de keuze voor een bepaalde ontwerpvariant te onderbouwen, in relatie tot de uitvoering ervan, maar dit is niet meer aan de orde aangezien het ontwerp voor de diepe stations in principe definitief is.
Het onderzoek richt zich volledig de ontwikkeling van een simulatiemodel wat aan alle gestelde eisen voldoet en op de bijdrage van simulatie aan de normstellende fase in de voorbereiding en op de bijdrage aan de regelfase in de uitvoering.

Het ontwikkelde simulatiemodel stelt de gebruiker in staat het gewenste inzicht in ieder project, en dus ook in de ontgraving van de diepe stations, te krijgen. Het model weet om te gaan met de onvermijdelijke onzekerheden in projectparameters en het is in staat om deze onzekerheden om te zetten in een waarheidsgetrouw beeld van het te verwachten projectverloop. Het projectverloop is op verschillende detailleringniveaus inzichtelijk te maken en met dit inzicht is gedurende het gehele project vast te stellen of de doelstelling van het project nog haalbaar is.

Het is zinvol om al in het voorbereidende stadium onderzoek te doen naar de omstandigheden waaronder de doelstelling wel of niet gehaald wordt. Het simulatiemodel biedt de mogelijkheid knelpunten op te sporen waarna de achterliggende oorzaken van een knelpunt achterhaald kunnen worden via alle verzamelde data.
Gebruik van het simulatiemodel zorgt al in de voorbereiding voor een zo compleet mogelijk beeld van het gesimuleerde project. Aan de hand van dit beeld kan de discussie aangegaan worden over hoe de aannemer tot zijn voorspellingen van het projectverloop is gekomen. De inputparameters, de structuur van afhankelijkheden, de beschrijving van de werking van het model en alle gedetailleerde output zijn beschikbaar om op het juiste detailleringniveau de eventuele meningsverschillen aan het licht te brengen.

Management van projecten in uitvoering is een grote uitdaging. Wat vooraf nog als het meest realistische scenario werd gezien zal uiteindelijk nooit helemaal (en waarschijnlijk zelfs helemaal niet) overeenkomen met het daadwerkelijke projectverloop. Dit betekent echter niet dat projecten niet te beheersen zijn.
Simulatie vormt een welkome aanvulling op de gangbare manier van projectbeheersing. Het levert tijdens de uitvoering een accuraat beeld van het resterende deel van het project. Op basis van dat beeld is feedback mogelijk: eerst om te bepalen of ingrepen nodig zijn en vervolgens om het besluit voor één of meerdere ingrepen te onderbouwen.
Op deze manier vindt een bijna continue projectevaluatie plaats. Iedereen die hierbij betrokken is geweest zal in een volgend project een nauwkeurigere schatting kunnen maken van de te hanteren parameters en de bijbehorende onzekerheden. Op deze manier ontstaat al gedurende de voorbereiding een beeld wat beter aansluit bij de uiteindelijke werkelijkheid.

Projectmanagement staat niet los van de bevoegdheden, verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden in een projectorganisatie. Het extra inzicht wat met simulatie bereikt wordt kan een belangrijke bijdrage leveren aan de onvermijdelijke discussies over de verdeling van deze aspecten.

Het ontwikkelde model is operationeel maar het is nog niet af. Het verdient de aanbeveling om in verder onderzoek meer aandacht te besteden aan de gebruiksvriendelijkheid van de interface, de input en de door het model gegenereerde data.
De toepassing van simulatie in projectmanagement zal eerst een branchebreed draagvlak moeten krijgen voordat projecten als de aanleg van de Noord/Zuidlijn hierdoor ondersteund kunnen worden. Het verdient dan ook de aanbeveling om simulatie als pilot toe te passen bij een aantal (kleinere) projecten met een doorlooptijd van bijvoorbeeld 1 à 2 jaar zodat (voor de mogelijke sceptici) relatief snel inzichtelijk wordt wat de toegevoegde waarde is ten opzichte van traditioneel projectmanagement.


Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek / Industriële Organisatie
Gewijzigd: 2006.12.27; logistics@3mE.tudelft.nl , TU Delft / 3mE / TT / LT.