H.J.F. Grimbergen
Ontwerp en beheersing van het ontgravingsproces voor de diepe stations in de Noord/Zuidlijn
Doctoraalopdracht (eerste fase),
Rapport 2005.TL.7013 (IO 05.020), Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek /
Industriële Organisatie.
De Noord/Zuidlijn is de metrolijn die Amsterdam Noord via het Centraal
Station en een drietal stations in de binnenstad zal gaan verbinden met de
Zuidas. De opleverdatum van het totale project is direct afhankelijk van
de mate waarin het boren van de tunnel onder de binnenstad volgens schema
verloopt. Een grote bedreiging van dit schema is het niet halen van de
mijlpalen `tunnelboormachine (TBM) ontvangst gereed' van de drie diepe
stations.
Het Adviesbureau Noord/Zuidlijn (ABNZL) en de hoofdaannemer van de diepe
stations bereiken geen overeenstemming over de planning voor het ontgraven
van de diepe stations. De aannemer stelt dat het onmogelijk is de mijlpaal
`TBM ontvangst gereed' te halen terwijl men bij het adviesbureau ervan
overtuigd is dat dit wel mogelijk moet zijn.
Het doel van dit onderzoek is het vaststellen van realistische mijlpalen
voor het ontgravingproces.
Om dit doel te bereiken is eerst het huidige planningproces geanalyseerd.
In deze analyse is geconcludeerd dat het adviesbureau zelf door middel van
een sluitende planning zal moeten laten zien dat het halen van de mijlpaal
`TBM ontvangst gereed' mogelijk is. Een gevoelig punt is hierbij wel dat
het adviesbureau zich nu begeeft op het (grotendeels onbekende) terrein
van de uitvoerende partijen.
Vervolgens is onderzocht wat de mogelijkheden en beperkingen zijn voor het
ontwikkelen en maken van een planning.
Onderzoek is uitgevoerd naar de relevante wensen en behoeften van de
belanghebbenden bij het ontgravingproces. De wensen en behoeften zijn
vertaald naar een programma van eisen (PvE) waaraan het te ontwikkelen
planningsysteem zal moeten voldoen.
Verdere analyse van het product planning heeft duidelijk gemaakt dat er
nog twee elementen uit het PvE verder uitgewerkt dienen te worden voordat
sprake is van een volledige basis om een goed gemotiveerde keuze voor een
bestaand planningsysteem te maken of om zelf een systeem te ontwikkelen:
- Voordat gezocht kan worden naar concrete mogelijke oplossingen moet
eerst bepaald worden wanneer er sprake is van een beheerst proces.
- Ook moet de organisatiestructuur van het project inzichtelijk zijn om
vast te kunnen stellen hoe de interface tussen uitvoerende en
coördinerende partij vormgegeven moet worden.
De overige elementen uit het PvE zijn helder en éénduidig en
kunnen in de vastgelegde vorm worden meegenomen bij het genereren van
mogelijke oplossingen.
Er is dieper ingegaan op de eis dat het systeem in staat moet zijn het
ontgravingproces te beheersen.
Uit de analyse van de vier voorwaarden waaraan voldaan moet zijn voordat er
sprake is van een beheerst proces is gebleken dat in dit stadium nog een
aantal essentiële elementen voor beheersing ontbreken.
Haalbare doelstelling:
De doelstelling is ontleed in een aantal hoofdelementen waarbij
onderscheid is gemaakt tussen resultaten en offers.
Er wordt verondersteld dat het technische deel van de resultaatkant
haalbaar is. Of de deadline haalbaar is zal dit onderzoek nog moeten
uitwijzen. Ook de haalbaarheid van de te maken offers zal nog vastgesteld
moeten worden. Om een betrouwbare uitspraak te kunnen doen over de
haalbaarheid, is een kwantificering van het ontgravingproces nodig in
termen van het aantal werkuren per dag, kosten en overlast, waarin de
samenhang en afhankelijkheid van de verschillende deelprocessen meegenomen
is en waarbij rekening gehouden wordt met de geldende randvoorwaarden.
Ingreepmogelijkheden:
De noodzakelijke ingreepmogelijkheden zijn de systeemkundige
regelstructuren die op elk detailleringniveau de (deel)processen van het
project monitoren en op de juiste manier ingrijpen zodat de doelstelling
gehaald wordt. De regelstructuur maakt deel uit van de totale
organisatiestructuur en moet nog worden uitgewerkt.
Inzicht in consequenties van ingrijpen:
Niet alleen de haalbaarheid van de doelstelling maar ook de consequenties
van ingrijpen waren in dit stadium van het onderzoek nog niet met
zekerheid vast te stellen. Het is essentieel dat hierover het nodige
kwantitatieve inzicht gevormd wordt.
Om vast te kunnen stellen hoe de interface tussen ABNZL en uitvoering
vormgegeven moet worden is de functionele structuur van het
ontgravingproces éénduidig vastgelegd.
De onderlinge afhankelijkheden tussen de deelprocessen zijn bekend (1) en
door middel van verbijzonderen is het mogelijk om `realtime' weer te geven
in welke mate de deelprocessen beslag leggen op de bandbreedte van opslag-
en transportcapaciteiten (2).
Samen zorgen deze twee punten ervoor dat het voor de interface mogelijk is
om aan te geven of een bepaald deelproces wel of niet gestart kan worden
en ze zorgen ervoor dat het resterende deel van het ontgravingproces
uitgestippeld kan worden.
Het kwalitatieve overzicht van de ingreepmogelijkheden biedt de
mogelijkheid om daadwerkelijk over te gaan tot kwantificering van het
gedrag van het ontgravingproces: Door de metingen in het proces zullen de
procesparameters met steeds grotere zekerheid vastgesteld kunnen worden
waardoor tijdens het proces een steeds reëler beeld ontstaat over de
resterende doorlooptijd, de totale kosten en de geleverde overlast.
Meetwaarden van het proces zijn niet voorhanden zolang de ontgraving nog
niet gestart is. In dit stadium van het onderzoek zal dus genoegen genomen
moeten worden met verschillende, door experts realistisch veronderstelde
scenario's.
Wanneer een systeem ontwikkeld is wat volledig voldoet aan alle eisen en
dus de gewenste functionaliteit bezit, zal het mogelijk zijn realistische
mijlpalen vast te stellen voor het ontgravingproces en kan dus ook bepaald
worden wat een haalbare doorlooptijd zal zijn.
Ook zal het aan de hand van de resultaten van het systeem mogelijk zijn om
een gedegen uitvoeringsbeleid te ontwikkelen:
- Met het systeem wordt namelijk ook inzichtelijk waar knelpunten te
verwachten zijn, hoe die opgelost kunnen worden en wat de consequenties
daarvan zijn in geld, tijd en overlast.
- Tevens is inzicht te verkrijgen in de gevoeligheid voor bepaalde
onzekerheden in de procesparameters.
Daarnaast bestaat de mogelijkheid voor een meer onderbouwde afweging tussen
mogelijke uitvoeringsvarianten (de ontgraving is immers nog niet gestart).
Simulatie van het ontgravingproces is een techniek waarmee het gewenste
inzicht in het kwantitatieve gedrag van het ontgravingproces te bereiken
is. De systeemkundige benadering die gehanteerd is in dit onderzoek sluit
goed aan bij het object georiënteerde simulatiepakket TOMAS.
In de tweede fase van dit onderzoek zal een simulatiemodel van het
ontgravingproces ontwikkeld moeten worden om aan te tonen dat deze techniek
geschikt is als ondersteuning bij het ontwerp en de beheersing van
omvangrijke projecten in het algemeen en van de ontgraving van de diepe
stations voor de Noord/Zuidlijn in het bijzonder.
Rapporten studenten Transporttechniek en Logistieke Techniek
/ Industriële Organisatie
Gewijzigd: 2005.12.01;
logistics@3mE.tudelft.nl
, TU Delft
/ 3mE
/ TT
/ LT.